Re: DOSik

Autor: TK <nospam-kochmans_at_polbox.com>
Data: Thu 05 May 2005 - 17:13:35 MET DST

Użytkownik bezrobotny napisał:
> czy ktoś zchciałby przypomnieć jakie są rodzaje pamięci w dosie i która
> jest czym... chodzi o extended i expanded, hma, XMS i resztę... trochę
> szukałem, nie ma.

EMS = extended
XMS = expanded

W zamierzchlych czasach pecety i DOS obslugiwaly do 640kB pamieci.
Czasami trzeba bylo wiecej, wiec wsadzalo sie dodatkowa karte z pamiecia
EMS. Pozniej, gdy w pecetach montowano wiecej pamieci (np. 4MB) DOS
nadal potrafil obslugiwac tylko 640kB. Przy pomocy specjalnego
sterownika (np. standardowy emm386) mozna bylo zaemulowac pamiec EMS lub
XMS, ktora niektore (ale tylko niektore) aplikacje potrafily
wykorzystac. Roznica pomiedzy EMS a XMS z punktu widzenia uzytkownika
jest zadna. XMS jest troche nowoczesniejszy, a roznice najbardziej widac
z punktu widzenia programowania niskopoziomowego. Uzytkownik powinien
tylko wiedziec jaki rodzaj pamieci jest potrzebny dla danej aplikacji.
Niektore umieja wykorzystac oba rodzaje, inne tylko jeden z nich, a
jeszcze inne nie umieja korzystac z pamieci powyzej 640kB.

HMA (High Memory Area) to obszar pamieci z pierwszego megabajta powyzej
640 kB. Przy pomocy odpowiedniej konfiguracji DOSa dawalo sie stamtad
odzyskac na potrzeby aplikacji dodatkowe kilkadziesiat kilobajtow.

Uff, dawne czasy. Mam nadzieje, ze za bardzo nie pokrecilem. W razie
czego prosze mnie poprawiac.

> nie wiem czy to OT, ale chyba bardziej sprzętowe niż
> programowe, jak w windows xp + sp2 uruchomić pamięć
> extended w oknie dosowym?

Na Windows XP to moze byc trudne, chyba ze uzyjesz jakiegos emulatora
DOSu. Trzeba poczytac helpa do emm386, dokonac odpowiednich wpisow w
config.sys i ew. autoexec.bat i powinno dzialac.