temperatury, wentylatory, predkosci , itp. [dlugie bardzo]

Autor: Jacek Wronko <jwronko_at_toya.net.pl>
Data: Thu 28 Apr 2005 - 10:47:50 MET DST

Do tej pory mialem starego kompa, gdzie nie przejmowalem sie zadnymi
temperaturami i wentylatorami.

Przyszla pora na zmiane, wiec zlozylem zestawik.
AMD Athlon 64 3200
Asus A8N SLI
Leadtek WinFast 6800GT
2x512 Geil ULD
Seagate Barracuda 160 GB
Chieftec 420W
calosc wrzucona do budy Thermaltake Tsunami

No i teraz zaczyna sie ciekawe. Nie jest jakos specjalnie glosno, ale
chcialem obejrzec jakie to temaperatury mam i z jakimi predkosciami kreca
sie poszczegolne wentyle.
Zainstalowalem SppedFan.
Wentyle w systemie : grafika, cpu, chipset, dwa w zasilaczu, przedni nawiew
w obudowie i tylny wyciagajacy powietrze z obudowy. Razem 6 sztuk (liczac te
w zasilaczu jako jeden).

Jak rozumiem wentylatory zasilacza maja automatyczna regulacje predkosci -
tak ?
Na plycie jest 5 zlacz dla wentylatorow - wszystkie mam podlaczone.
PWR_FAN - zasilacz
CPU_FAN - procek
CHIP_FAN - chipset
CHA1_FAN - obudowa 1
CHA2_FAN - obudowa 2

Jednak speedfan umozliwia odczyt tylko 3 predkosci - dlaczego ??
tak to wyglada w zakladce fans :
http://www.toya.net.pl/~jwronko/fan/fans.JPG
a tak w zakladce speeds : http://www.toya.net.pl/~jwronko/fan/speeds.JPG
dlaczego fans ma 6 pozycji a speeds 8 ?

Na glownej zakladce widac 6 wentylatorow, ale tylko dla 3 podaje predkosci -
dlaczego ?
http://www.toya.net.pl/~jwronko/fan/main.JPG
I mimo, ze na zakladce speeds jest 8 pozycji, to na glownej tylko 6 -
dlaczego ?

Sterowanie wentylatorami.
Speedfan ladnie steruje mi praca wentylatora na procesorze, wentylem na
chipsecie osobno sie sterowac nie da bo jest sprzezony z wentylem na cpu -
tak wyczytalem w instrukcji.
A co ze sterowaniem wentylami obudowy. Dlaczego nie mam ich odczytow ?

I co z grafika ? Jak sprawdzic jej temp i obroty wentylatora, mozna nim
recznie sterowac ?

No a teraz temperatury.
tak wyglada zakladka temperatury :
http://www.toya.net.pl/~jwronko/fan/temp.JPG
Prawidlowo odczytywane sa 3 pierwsze, 2x HDD i ostatnia.
pierwsza to temo cpu, druga chyba temp plyty, a trzecia to temp w obudowie
??
Jak sprawdzic skad pochodzi dany pomiar ??
Co to za temperatura pochodzaca z ACPI - stoi caly czas 40 stopni.
Dlaczego temperatury z chipow Winbond i LM sa idiotyczne ??

Tak naprawde ile tam plyta ma czujnikow tem i ghdzie one sie znajduja ??
Jak mialem ASUSa P2B to tam mialem zlaczki do czujnikow temp. i wiedzialem
skad pochodzi dany pomiar, a tu ?

Jak by mi to ktos mogl dokladnie objasnic, to byl bym wdzieczny. Sorki, ze
tak przynudzam, ale chcialbym wiedziec jakie mam mozliwosci.

Jack.