Re: Dyski SCSI - deklarowane transfery

Autor: Bartosz Jakubski <migo_at_pulapka.pld-linux.org>
Data: Wed 27 Apr 2005 - 09:52:36 MET DST

Piotr Wydymus napisał(a):
> Witam,
>
> Jak to jest z dyskami SCSI, czy osiągają deklarowane w specyfikacji
> transfery? Ewentualnie na ile od niej odbiegają?

Oj, ty mnie coś nie słuchałeś. Specyfikacja nie opisuje wydajności
dysku, a jedynie szynę/rodzaj magistrali/whatever do której się ten dysk
podpina.

> W sumie dyski w standardzie 80 MB/s są już przynajmniej teoretycznie
> porównywalne z nowymi dyskami IDE - te przecież w normalnej pracy nie
> przekraczajązazwyczaj 50 MB/s.

Dyski w "standardzie 80 MB/s" to po prostu Ultra2 Wide SCSI. 80MB/s to
maksymalna przepustowość takiej magistrali. To tak jakbyś powiedział, że
współczesne dyski IDE są w standardzie 100MB/s i 133MB/s (nie mówię o SATA).
Wydajność dysku ma się nijak (no, rodzaj zastosowanego interfejsu mniej
więcej określa wiek dysku) do zastosowanego "rodzaju SCSI" (np. mój dysk UW
SCSI w odczycie liniowym danych więcej niż 10MB/s nie wyciągnie).

> Mam na kontrolerze Tekram DC-390F trzy dyski. Dwa UW SCSI 2GB (40MB/s) i
> jeden Seagate Cheetach 9GB (80MB/s) - tyle, że oczywiście ten ostatni
> pracuje na "pół gwizdka". Niestety mam już tam zainstalowane Gentoo i nie
> mam ochoty przechodzić jeszcze raz przez instalację, a na razie nie za
> bardzow iem jakich benchmarków pod linuksem używać. Nie będę Windowsa tylko
> po to instalował, żeby Sandrę zapuścić.

Zależy co chcesz mierzyć... Nie pamiętam czy hdparm działa ze SCSI
("hdparm -tT device"). Jakiś programik pokazujący ilość danych
przechodzących przez rurkę (np. "pv") i "cat /dev/xxx | pv >/dev/null"
i obserwowanie ekranu. To takie najprostsze do zorientowania się ile
mniej więcej dysk wyciągnie w odczycie liniowym.

I tak możesz zrobić sobie RAID.
http://www.tldp.org/HOWTO/Software-RAID-HOWTO.html
(a pewnie i inne opisy).

--
-- .- Bartek Jakubski ------- JabberID: migo@histeria.pl -. --
-- |   Free Software is a matter of liberty, not price    | --