Re: 2 pytania .... odnosnie starszych laptopow :-)

Autor: Michal Kawecki <kkwinto_at_o2.px>
Data: Wed 27 Apr 2005 - 08:23:20 MET DST

Użytkownik "lukasz sczygiel" <gdzies@nawet.tw> napisał w wiadomości
news:d4m8rn$a6r$1@news.onet.pl...

> przerabialem to ze swoim zdechlakiem (no FDD, no CD).
> Generalnie jest cienko.
> CD podlaczyc mozna albo do doka gdzie wsadzony jest FDD (zalezy czy
> producent to przewidzial) albo do LPT albo powiesic na USB.
> Jak nie masz usb to bedzie cienko albo jak kto woli drogo.
> Najpierw wybadaj czy pcimcie masz 16 czy 32 bitowa (32 bitowa ma
> gdzies w nazwie cardbus) z wygladu sa identyczne.

Pozwolę sobie dodać, że jeśli to 486 lub wczesne Pentium, to niemal na
pewno jest tam 16-bitowa PCMCIA. Można kupić używane CD podpinane do
takiego złącza, ale kiedyś kosztowało to sporo. Tyle co dzisiaj dwa
takie notebooki.

> jesli masz pcmcie 32 bitowa to kup sobie usb na pcmcii.
> I poszukaj cdroma na usb.
> Jak nie ma to szukaj takiego na LPT ale przygotuj sie ze bedzie to
> wolne drogie i leciwe wiec moze zdechnac 2 miesiace po kupieniu:(
>
> Dyska duzego podlaczysz raczej przez USB. Kiedys probowalem
> zaaplikowac laptokowi 3.5 calowego dyska ale trzeba bylo dorobic
> osobne zasilanie i mimo ze osobno wszystko dzialalo ale po
> podlaczeniu dyska do laptoka, dysk wogole nie startowal:( albo
> pech albo tak juz jest.

Przez USB? Hmm... toż wieki potrwa, zanim się taki dysk zapełni przy
oferowanej przez USB 1.1. prędkości zapisu. Proponowałbym raczej
poszukać dysków na PCMCIA (no ale znowu te 16 bitów...).

> [...]
> kazdy szanujacy sie system ma obsluge ftp wiec nie trzeba zadnych
> dodatkowych bajerow na obcych komputerach.
> Albo kup karte pamieci i adapter na pcmcie i taki na usb to tez
> bedziesz mogl latwo przenosic dane we wszystkie strony.
>
> A do nawet strego laptoka mozesz podpiac wielki dysk byle 2.5 cala.
> Ja w p133 ze skopanym biosem mam wetknieta 20gb. Tylko poszukaj
> sobie ontrack drive overlay czy jakos tak sie toto nazywa.
> Jedynie ten ontrack nie chcial zabanglac w zestawie zabugowany
> bios+20gb HDD+linux+winda:(
> ale z samym linuxem albo sama winda bylo spoko.

Ontrack nie jest tutaj potrzebny, Windows i Linuks obsługuje dyski bez
pośrednictwa BIOS-u. Ważne jest tylko, żeby sam system postawiony był
na partycji leżącej w granicach widzianych przez BIOS płyty głównej,
jest to niezbędne do jego wystartowania. Resztę dysku można już sobie
spartycjonować i wykorzystać spod działającego systemu.

--
M.   [MVP]              "Use Google, stupid!"
/odpowiadając zmień px na pl/