Re: Formatowanie baterii lit-ion

Autor: Flo <florian6_at_NOSPAM.gazeta.pl>
Data: Wed 20 Apr 2005 - 08:56:18 MET DST

Pamiętnego dnia Tue, 19 Apr 2005 23:47:42 +0200
pop spłodził(a) co następuje:

> "Formatowac to sobie mozesz dysk w kompie. Baterii sie nie formatuje tylko
> sie ja formuje!!!"

Tego nie da się przetłumaczyć. Ktoś kiedyś powiedział "formatowanie" i tak
już zostało.

> "Obecne baterie litowo-jinowe (Li-on) czy polimerowe nie maja efektu
> "pamieciowego" i nie trzeba ich formowac. Niemniej ja nowa baterie zawsze
> formuje (3 cykle ladowan po minimum 12h) a potem uzywam wg. uznania."

Pozwolę sobie uściślić, że tylko ogniwa li-poly nie mają "efektu
pamieciowego". Ogniwa Li-ion posiadają tą "wadę" jednak w stopniu tak
znikowmym, że przyjmuje się iż "efektu pamieciowego" nie posiadają.

No i jeszcze jedno.
Nowych (technologicznie) ogniw nie da się ładować 12h. Ogniwa te są już
fabrycznie uformowane i dodatkowo w ogniwach tych jest zabezpieczenie
uniemożliwiające przeładowanie. Po osiągnięciu nominalnego napięcia
ładowanie zostaje zakończone i żadnym sposobem nie da się go przedłużyć.

Ważna uwaga dotycząca samego doładowywania.
Nowa bateria li-ion i li-poly uzyskuje pełną pojemność po 15-20 cyklach
ładowania i doładowywanie im nie szkodzi. Wytrzymałość ogniwa to około 2000
ładowań (cykli) tak więc przy założeniu, ze ładujemy codziennie potrzeba
ponad 5 lat aby uszkodzić ogniwo. Do tego znaczącym faktem jest, że ogniwa
li-ion i li-poly "nie lubią" pozostawać w stanie rozładowanym. Struktura
ogniwa ulega wówczas nieodwracalnemu uszkodzeniu dlatego należy je
doładowywać przy stanie około 25% nominalnej pojemności. Granica ta ma
pewien margines błędu i dlatego aby była to czytelna wartość umownie
wskazałem 25%.

--
I wszystko jasne :)
Kontakt:                           http://wap.wapgate.pl/florian6