Re: 2 proste pytania

Autor: KILu <kilu_at_psxextreme.pl>
Data: Tue 19 Apr 2005 - 22:29:42 MET DST

Bernard wrote:
> Oczywiście, że należy dmuchać na zimne, ale niekoniecznie na
> zamrożone. Właśnie efekt żyroskopowy przeciwdziała szarpnięciom.

Tylko że wówczas, podczas takiego szarpnięcia to talerze i łożyska silnika
są elementem, który stara się równoważyć działającą na dysk, obcą siłę.
Komputer ma sporą masę, dysk jest zamocowany na sztywno, więc podejrzewam,
że w krytycznej sytuacji łożysko ulec omże uszkodzeniu - powstaną drobne
luzy, które mogą uniemożliwić poprawną pracę dysku.

Swego czasu bawiłem się silnikami kilkufazowymi z dysków i CD-ROM-ów i
wiem, jak na dłuższą metę zachowuje się taki element gdy działa na niego
spora siła.

> Czy sprawdziłeś to w danych producentów?

Tak. Dyski 3,5" charakteryzują się dużo mniejszą odpornością na wstrząsy
podczas pracy, niż pochodzące z tego samego okresu dyski 2,5" i przede
wszystkim 1,8".

k,