Abit KG7-RIDE i wykorzystanie 4 kanałów IDE w podstawowej konfiguracji BEZ RAID-a

Autor: Andrzej Litewka <andx3wytnij_at_poczta.onet.pl>
Data: Mon 18 Apr 2005 - 13:21:09 MET DST

Mowa o tej płycie http://www.abit-poland.com/prod_mb_show.php?id=51

Jak wygląda sprawa obsadzenia wszystkich 4 kanałów IDE
Dwóch podstawowych i dwóch dodatkowych, które są wykorzystywane dla RAID-ów.
Ja zamierzam wykorzystać 4 kanały jako podstawowa konfiguracja _BEZ_Raid.
W sumie RAID-em się nigdy nie bawiłem.
Zakładam, że domyślnie RAID jest wyłączony w bios-ie (?) i dodatkowe dwa
kanały IDE są widziane jakby kolejne dwa kanały dla systemu z możliwością
zapięcia kolejnych urządzeń (?) A może w ogóle wtedy nie działają kanały 3 i
4?
Wyczytałem w archiwum, że dodatkowe kanały obsługują tylko dyski twarde i
nie ma możliwości podpinania tam urządzeń CD.
W instrukcji do tej płyty znalazłem tylko rozdział o konfiguracji dla RAID a
nie natknąłem się na info o możliwości pracy bez raid dla wszystkich 4
kanałów.
Jak to jest w praktyce?

Obecnie mam KG-7 (bez RAID) i na 1 IDE kanale mam dwa dyski (Master Slave),
na drugim kanale nagrywarkę i napęd CD (Master, Slave).

Zastanawiam się jak to by wyglądało gdyby podmienić sobie moją obecną płytę
KG7 na wersję KG7-RIDE i zapiąć każde z tych urządzeń na osobny kanał (każde
jako master na swoim własnym kanale) aby się wzajemnie nie spowalniały (np
kopiując z jednego dysku na drugi) lub umożliwić w czasie nagrywania odczyt
z CD-rom-a
Wynika z tego, że nagrywarka i napęd CD mogłyby być zapięte tylko na
kanałach 1,2 bo ponoć te dodatkowe kanały 3 i 4 nie widzą nic oprócz dysków
twardych?
A jak wygląda bootowanie?
Nie ma problemu jak dysk boot-ujący wisi na 3 lub 4 kanale?
Jakieś uchybienia, spowolnienia takiego rozwiązania od typowego na tylko
dwóch podstawowych kanałach?