_Subiektywna_ recenzja monitora EIZO 985EX

Autor: E. <janneta_at_poczta.fm>
Data: Tue 12 Apr 2005 - 14:40:00 MET DST

_Subiektywna_ recenzja monitora EIZO 985EX
 troche przydlugi wstep.

Czesc

     Kilka dni temu pytalem tu o opinie na temat monitora lcd EIZO 21" model
EIZO 985EX (link: http://sklep.komputronik.pl/pelny.php?id=5493) Poniewaz w
necie ani na grupach nikt nie uzywal tego monitora, jedynie jego mlodszych
braci postanowilem napisac co nie co.
Potrzebowalem kupic monitor do grafiki, rowniez 3d a moze przede wszystkim
3d, ktory zastapilby z powodzeniem mojego CRT. Wczesniej pracowalem glownie
na CRT Lacie z ktorego bylem b. zadowolony, jednak nie byl moj tylko w
pracy, a w domu pracowalem na 19" Sony Trinitron. Pracowalem rowniez na
kilku LCD, ale to raczej z przymusu, i nigdy nie bylem zadowolony z
kompromisow jakie oferuja, stad moje nastawienie do LCD bylo raczej
sceptyczne jesli chodzi o profesjonalne wykorzystanie w grafice. No chyba,
ze monitor nie mialby byc wykorzystywany do grafiki - a bez tego sobie zycia
nie wyobrazam - to LCD bylyby ok, przynajmniej co niektore daja dosyc dobry
obraz. No ale nie o tym mialo byc ...

     Pojawila sie okazja kupic ten monitor za 1/4 ceny z przebiegiem ok.
1000h pracy, wiec pomyslalem ze skoro taki monitor normalnie kosztuje kolo
7.5 kzl to nie na darmo. Postanowilem blizej mu sie przyjrzec, z mysla ze
moze bedzie dobrze, to moje oczy sie uciesza (duzo pracuje przy komp. nieraz
po 12h dziennie - wiecej staram sie nie ;) bo przy dluzszej pracy moje oczy
sie meczyly choc nie odczuwalem tego tak bardzo.

     No wiec monitor ten testowalem ok. 5h, porownujac z dobrym CRT, oraz
sredniej klasy lcd w laptopie. Co wazne - bylem skazany na kabel analogowy,
poniewaz okazalo sie ze nie zabralem z domu (150 km obok) cyfrowego DVI, a
nie chcialo mi sie juz wracac po ten kabel.

Testy obejmowaly przede wszystkim :
a) wykonanie techniczne matrycy - szukanie i liczenie SUb i Bad Pixeli
b) odwzorowanie barw, kalibracje
c) ostrosc przy analogu w roznych rozdzielczosci natywnej
d) ogladanie filmow (DVD i DivX)
e) smuzenie, dzialanie w szybkich w grach, w tym testy w grach 3d.
f) komfort pracy

Mialem 2 monitory do wyboru, te same modele i parametry. O wyborze
zdecydowal
test "a" matrycy

Test a)
Testowalem 3 rzeczy, obecnosc subpixeli i bad pixeli, znalazlem jednego
pixela w rogu ktory nie swieci na czerwono i jest czarny przy zupelnym
czerwonym, oprocz tego byl jeden subpixel nie swiecacy jak wszystkie tylko
slabiej, ale nie moge go teraz znalezc ;). Reasumujac 1 czy 2 punkciki na 2
miliony nie beda az tak uciazliwe skoro nie wiem teraz nawet gdzie sa,
znalezienie ich zajelo mi 2h, przy roznych testach na kolorowych planszach,
a ich ilosc jest w normie takze przelknalem to.
Poza tym matryca jest podswietlona bardzo rownomiernie tak samo wyglada
wszedzie kolor bialy i tak samo czarny wiec jest ok, kat odchylenia
obserwatora jest na okolo 100 st. bez utraty jakosci, akceptowalny do 170
st. przy czym wlasnie od 100 st zaczyna zmniejszac sie kontrast.

Test b)
Moze ja sie nie znam, ale ten monitor bardzo dobrze odzwierciedla kolory -
pelna grayscale, i inne palety. Kalibrator nie ma sie do czego przyczepic.
Barwy sa zywe i takie jakie powinny byc. Powiedzialbym nawet ze lepiej niz
CRT Trinitron 19" ktory mialem do tej pory.
Zdjecia i grafiki wygladaja b. dobrze, mucha nie siada. Kolory ciemne i
blisko czerni sa dobrze wyswietlane, podobnie z bliskimi bieli.
Kalibracja rzeczywiscie jest dobrze rozbudowana, mozna emulowac wiele
profili roznych monitorow i innych urzadzen, jednak jesli nie kalibrujemy do
odp. sprzetu, wystarczy nam automatyczna lub predefiniowana.

c) ostrosc bardzo dobra przy kablu analogowym uzyskujemy w rodzielczosci
natywnej 1600x1200, jest naprawde wypas. Przy kablu cyfrowym jest lepiej,
aczkolwiek na 1 rzut oka nie widac, dopiero przy przelaczaniu zrodel grafiki
mozna dostrzec subtelne roznice. Moze wynika to z tego ze monitor ma
wbudowane dodatkowe filtry do sygnalu analogowego, ktore mozna dostrajac do
sygnalu manualnie z OSD.
W kazdym razie nie uzywajac ich monitor potrafi sie tez automatycznie
dostroic do sygnalu analogowego, sygnalizujac rowniez jego bledne
uksztaltowanie - co sprawdzilem na starym kiepskawym cieniutkim przewodzie
VGA :). Na grubym VGA jest OK.

d) filmu oglada sie b. przyjemnie, nie ma zauwazalnego efektu smuzenia,
kolory sa nasycone, czern bardzo dobra, czyli egzamin zdany.

e) monitor potrafi smuzyc w grach, szczegolnie widac to w szybkich akcjach w
2d w grach typu Icy Tower i Elastomania, choc spokojnie da sie grac. W grach
Call of Duty i Medal of Honor wystepuje smuzenie ktore jednak nie
przeszkadzalo w grze. Spodziewalem sie ze bedzie gorzej majac wiedze na
temat czasu reakcji matrycy tego sprzetu. Gralo mi sie przyjemnie i "celnie"
zbieralem fragi ;) Smuzenie niestety jest jednak mi ono nie przeszkadzalo
tak bardzo i po pol godziny grania zupelnie o nim zapomnialem.
Duzy panel LCD pozwolil poczuc troche virtual reality w grach 3D ;) jak sie
przesunelo monitor 40 cm od nosa :).

f) bardzo jestem zadowolony, monitor nie daje po oczach co ma miejsce w CRT
a jednoczesnie raczy doskonala jakoscia obrazu, co przelozylo sie na komfort
i predkosc pracy. To co wczesniej zajmowalo mi godzine - mam takie projety
teraz w grafice CAD i 3D, teraz zajmuje mi 45 min, a do tego przyjemniej sie
robi, w tym wypadku monitor spelnia swoja role doskonale - nie meczy oczu i
mozna sie skupic na pracy. Przeklada sie to rowniez na mniejsze zmeczenie po
wielogodzinnym siedzeniu przy sprzecie.
Duzy panel prawie 21.5" pozwala sporo i ladnie umiescic na ekranie, co
przeklada sie na ulatwienie precyzyjnych akcji w grafice.

Podsumowujac:
- ogolnie minusy : dla mnie to cena i smuzenie, ktore jest w szybkich grach,
ale nie jest uciazliwe na tyle zeby uniemozliwic lub utrudniac gre -
przynajmniej dla mnie.
- ogolnie plusy : za doskonale parametry obrazu ostrosc, nasycenie, duza
przestrzen kolorow, mozliwosci kalibracji, komfort pracy. No i jest to jeden
z najlepszych monitorow jakie mialem okazje poznac, do tego pokazuje ze
mozna spokojnie przerzucic sie na dobry LCD z CRT. Problem mam teraz ze
swoja 19" CRT z ktora zastanawiam sie co zrobic :) Jesli masz mozliwosc
kupna tego monitora za dobre pieniadze bo 8 000 zl to troche przesada,
smialo kupuj nie zawiedziesz sie, szukalem odp. LCD sporo czasu i nie
widzialem lepszego szczegolnie jesli chodzi o grafike (oczywiscie nie
zapomnij przetestowac przed zakupem).

Pozdr.
E.

dla google : EIZO L985EX LCD EIZO 21 L985 EX