problem przy zwiększeniu częstotliwości FSB

Autor: Rafał <rocannon.SKASUJ_at_gazeta.pl>
Data: Thu 24 Mar 2005 - 13:59:18 MET

Witam

Mam płytę Gigabyte GA-6VX7+. Dostałem ją w komplecie z PIII 550 i RAM
64@100Mhz. W tej konfiguracji wszystko działało OK.
Płyta wg specyfikacji obsługuje FSB wyższe niż 100, w tym 133, więc
postanowiłem unowocześnić lekko ten starawy już sprzęt - zakupiłem PIII 733 i
RAM 128@133 (PIII 550 sprzedałem). I tu zaczął się problem.
PIII 733 wymaga (wg opisu do mojej płyty) ustawień 5.5 x 133. Ale gdy wrzucę
częstotliwość 133, to wówczas zaczynają się problemy z systemem operacyjnym
(czy to Windows czy Linux - na obu): zawiesza się, niedozwolone operacje,
naruszenie pamięci i tym podobne. Dzieje się to w różnych momentach, również
gdy nic nie robię na komputerze, ale zwłaszcza w czasie uruchamiania i
używania programów. Gdy wrócę z magistralą na 100Mhz (wówczas mój P733 chodzi
jak P550), to wszystko wraca do normy i komputer bardzo długo pracuje
zupełnie bezawaryjnie.

W czym może być problem i jak sobie z nim poradzić?
Dodam, że przeszukałem archiwum grupy, ale nie znalazłem niestety podobnego
przypadku. Czyżby mój problem był jakimś mało spotykanym?

Przy okazji drugie pytanie: czy można dla PIII 733 ustawić mnożnik i FSB na
7x100Mhz lub 7.5x100Mhz? Wolałbym tego nie robić jeśli mój problem da się
rozwiązać, ale jeśli nie, to spróbowałbym tego.

Pozdrawiam
Rafał