Re: jak wymusić UDMA tryb 5?

Autor: Mikolaj Tutak <mtutak[a>
Data: Thu 24 Mar 2005 - 00:29:27 MET

Ard <ard1@nospam.tlen.pl> wrote:

> Chyba nie rozumiesz. Jeśli szybkość odczytu z tego urządzenia jest
> mniejsza niz 33MB/s, to nawet na UATA 1000 nie będzie szybszego
> transferu.

Ale ty jestes kumacz, daj spokój. Jezeli odczyt Q MB danych trwa X czasu a
przesłanie z predkościa 33MB/s Y czasu to sumaryczny czas dostepu do Q MB
danych wynosi X+Y. Jeżeli mamu 100MB/s to czas ten wynosi X+Y/3, gdzie nie
trzeba byc geniuszem aby odkryć, że (X+Y)>(X+Y/3). Tylko w przypadku
ciągłego, podtrzymanego odczytu danych czas Y można pominąc, ponieważ
transfer danych odbywa się w czasie odczytu następnej paczki (zakładamy
X>Y). Czyli dla N paczek czasy wynoszą odpowiedni (N*X+Y) oraz (N*X+Y/3) i
dla dużego N są one porównywalne.

> Coś pomyliłeś. W tym przypadku pierwsze urządzenie chodzi w UATA5, a
> drugie (DVD) w UATA2. Zostaje trochę /miejsca/

Jezeli DVD 16x w szczycie osiąga >20MB/s, to przy mastrali UDMA33 sam
przesył danych zajmie ponad 60% przepustowosci magistrali. Do tego dochodza
narzuty zwiazane ze sposobem działania magistrali IDE. Jednym słowem jezeli
drugim napędem jest nagrywarka to mozemy zapomniec o sensownym zapisie na
niej w czasie pracy DVD-ROM'u.

> Odpowiem pytaniem na pytanie. Po co w Polsce sprzedaje się samochody,
> które mogą jechać szybciej niż 120 km/h?

Nie zgadłeś. Szybsze magistrale stosuje sie ponieważ:
- zmniejszaja sie opoznienia zwiazane z transmisja danych
- jest mozliwa lepsza wspolpraca wielu urzadzen na jednej magistralii
- trudniejsze jest takze "wysycenie" magistrali i tym samym spowalnianie
pracy

Dlatego własnie uwazam iż stosowanie magistrali czybszych niż 33MB/s do
napędów DVD-ROM ma jednak sens.

Prawde mówiąc czekam na napędy DVD z interfejsem SATA bo magistrali IDE/ATA,
współpracy Master<->Slave i innych zaszłości mam serdecznie dosyc. Mimo że
przepustowość SATA 150MB/s jest dalece wieksza niż szybkość transmisji
danych do i z DVD.

> Chyba nie.

Brawo!

--