karta muzyczna i przejścówka sieciowa

Autor: Andrzej Kaczmarczyk <andrkac.WYTNIJ_at_gazeta.pl>
Data: Thu 17 Mar 2005 - 12:40:05 MET

Witam, mam dwa pytania:
1) jest sobie kilka komputerów w małych obudowach. Takie zostały kupione
(kilka lat temu) i takie muszą być. Są często wożone i wpinane do sieci,
wymaga to stosu kabelków. Mają port ethernet i ew. USB (z tych możliwie
przydatnych), ale nie ma możliwośći włożenia do nich żadnej dodatkowej karty.
I pytanie: czy coś takiego da się wpiąć do sieci bezprzewodowej? Jakaś
przejściówka ethernet<>wlan lub usb<>wlan?

2) Od paru miesięcy jednym źródłem muzyki i nie tylko w moim domu jest
kompute. W związku z tym pomyślałem sobie, że może wartoby zainwestować w coś
lepszego niż zwykłe AC97.
Z tym, że zupełnie nie mam pojęcia, jak ugryźć rynek kart dźwiękowych. Jaki
model np Sound Blastera jest starszy, a jaki nowszy, czy jest jakaś sensowna
konkurencja dla Creative, jakie są ceny...
Nie chcę super hiper wypasionej karty dla muzyków, bo na to mnie nie stać,
wolałbym się zmieścić w zakresie 100-200 zł (i tak, biorę oczywiście pod uwagę
sprzęt uzywany).
Wiem, że dzisiejsze karty mają różne "formaty" (czy jak to nazwać) 5.1, 7.1
itd, i jest to "jakoś" powiązane z ilością wyjść. Ale zapewne, żeby to
wykorzystać potrzeba mi stosu głośników. A co jeśli mam tylko dwa (wiem,
zapewne warto kupić do dobrej karty), czy dźwięk da się spłaszczyć?
Potrzebny mi sprzęt w miarę standardowy i popularny, bo używam Linuksa i
Windowsów, ale okazjonalnie także innych, niszowych systemów, więc unikalna
karta raczej nie ruszy wszędzie.
Wolałbym też raczej kartę wewnętrzną, choć niekoniecznie.

I dochcodzę do pytań właściwych :)
Jakim sprzętem powinienem się zainteresować?
Czy warto kupić kartę zewnętrzną, jakie są korzyści w stos. do wewnętrznej
(abstrahując na razie od przedziału cenowego)?
Jak okiełznać te 3.1, 5.1, 7.1 itd.?
I co właściwie powinienem wiedzieć i na co zwrócić uwagę planując taki zakup?

Google na pytanie o karty muzyczne, blastera i inne odpowiadają głównie
sklepami i składowiskami sterowników, niestety...