Co za tandeta; Arctic Cooling fan Pro TC

Autor: Delfin <pop_at_poprostu.net>
Data: Wed 16 Feb 2005 - 14:08:55 MET

Witam!

        Niedawno kazdy zachwalal ten wentylator, wiec kupilem dwa bo tyle
potrzebowalem. Co sie okazalo. Po zakupie w firmie Komputronik
podlaczylem i rzeczywicie chodzi cicho, ale nie najciszej, jednak przy
niskich do 1400 obr/min nie slychac ich. Poza tym, nie wiem jak w innych
firmach, ale w komputroniku widac wyraznie ze napisali, ze ma lozyska
kulkowe, a to g... prawda, ma jedno slizgowe od lugosci 10 mm. Wiem bo jeden
rozebralem (z tylu ma: DC Brushless fan). Poza tym mialy byc wydajne, ale sa
chyba niezbyt wydajne, co widac przeciez po lopatch wirnika,

http://www.cooling.pl/popup_image.php/pID/193 arcticfan pro tc

sa zaokraglone, przez co i sprawnosc do zassysania maleje, (producent chyba
wygladem chcial przyciagnac klientow), niestety typowa konstrukcja lopat
wirnika jest chyba najwydajniejsza, jak tu:

http://www.sirius.pl/viewimg.php?photo=5511.jpg&what=products cooler master
http://www.cooling.pl/popup_image.php/pID/683 akasa

pomijajac fakt, ze grubsze wentylatory sa bardziej wydajne od cienszych
(wieksza powieszchnia i kat nachylenia lopat wirnika).

Polecam do cooler mastera bo jego pykanie nie jest ciche
http://www.cooling.pl/product_info.php/products_id/244 pochlaniacz drgan
chociaz sam tego nie montowalem, z tylu jakos mniej jego drgania sie
rozchodza. Zreszta ten cooler master ma ladne dwa lozyska koolkowe - tez
rozebralem jeden. Elektronike tez ma lepsza, nie prosta jak Arctic Cooling
Fan Pro TC. Niewiem, moze lepsza elektronika wentylatora wprowadza mniejsze
zaklucenia z cewek napedzajacych wirnik. Bo w koncu kupujemu drogie
zasilacze alby miec odfiltrowane napiecia itp., a tani wentylator bedzie nam
sial, a my sie bedziemy zastanawiac, czemu nasz komputer jest niestabilny i
czasami sie zawiesza lub cos podobnego.

        Chcialem jeszcze rozwinac temat wentylatorow i wplywu ich magnesu a
HDD:
Czy te z przodu nie sa za blisko dyskow, niemal przylagaja do samych HDD, a
przeciez magnes nie moze byc przy samym dysku, a jest tak we wszystkich
obudowach jakie widzialem z wentylatorem z przodu (lub mozliwoscia
zamontowania). Tu jest dosc dobre zdjecie
http://www.tweak.pl/ilustracje/cm_wavemaster/P1010037_new.JPG obudowa
http://www.tweak.pl/artykul/cm_wavemaster

Zastosowalem wiec wentylator, ktory moglem wmontowac i przykrecic z drugiej
strony obudowy, (oczywiscie bez tej blaszki z napisem zalman)
http://www.sirius.pl/product.php?action=info&id=7040&sid=1

( a ten jest jeszcze cienszy i tanszy, ale ciensze slabiej dmuchaja, musza
wiec szybciej sie krecic
http://www.cooling.pl/product_info.php/products_id/84 )

Zamnotowalem go we wnece za przednim panelem. Jest jeszcze blizej przodu
obudowy, dzieki czemu jest oddalony od HDD o 2,5 - 3 cm. Jest tam niewiele
miejsca, przyciski i ewentualnie gniazda USB na dole przedniego panelu, ale
je odkrecilem, zeby zrobic miejsce na wentylator. Moja obudowa to MedeCom
i-Zone. Wczesniej dotykal dysku. Nie bede sie z tego powodu zastanawial czy
szkodzi to dyskowi czy nie i czemu wsiakly mi pliki na dysku ;/. Moze ktos
to bedzie interesowac i zwroci na to uwage, jak bedzie kupowal obudowe.

        Pozdrawiam