Re: Komp mi przyspieszyl

Autor: Jolly Roger <spameromnie_at_wp.pl>
Data: Wed 16 Feb 2005 - 11:18:04 MET

Dnia Tue, 15 Feb 2005 18:38:14 +0100, michaljonca napisał(a):

> a czy nie jest tak, ze skoro karta ma ustawione mniejsze odswiezanie, to
> moce przerobowe ida w rozdzielczosc ?
Nic z tych rzeczy. Częstotliwość odświeżania nie wpływa na wydajność
karty - to tylko narysowanie screena na monitorze po raz kolejny w
miejsce poprzedniego. Samym przekazaniem obrazu z pamięci na monitor
zajmuje się RAMDAC (przetwornik analogowo-cyfrowy), a GPU może w tym
czasie nic nie robić (ale jednak w tym czasie przygotowuje kolejną
ramkę). Oczywiście screen zostanie wygenerowany jeżeli karta jest
dostatecznie szybka aby to zrobić w danym okresie czasu. Karta
graficzna pracuje cały czas, niezależnie od odświeżania (np. mam
odświeżanie 100 Hz i 350 FPS w grze)
Jak już wcześniej wspomniałem, nie ma zależności między wygenerowanym
FPS a odświeżaniem. Jeżeli karta będzie miała wolne moce przerobowe,
to wygeneruje kolejną klatkę i będzie więcej FPS, a jeżeli nie to
nawet odświeżanie 50Hz nie pomoże. Odświeżanie 60 Hz wcale nie znaczy,
że karta skupia się tylko na wygenerowaniu 60 FPS.

W przypadku włączenia Vsync, karta wygeneruje maksymalnie tyle klatek
ile wynosi odświeżanie. Dajmy na to 100Hz = max. 100FPS. W ciągu 1/100
sekundy karta musi przygotować ramkę i za pomocą RAMDACu wysyła ją na
monitor. Jeżeli karta się nie wyrobi w tym czasie, to następuje tzw.
jałowy przebieg i nowa ramka (screen) nie zostanie wyświetlona. Jeżeli
karta będzie dostawała zadyszki co drugą ramkę, to mimo Vsync 100Hz
będziemy mieli tylko 50 FPS. Przy wyłączonym Vsync screen jest
wyświetlany w momencie kiedy jest gotowy, więc mamy więcej FPS i gra
jest płynniejsza.

> w koncu karta ma jakas tam pamiec z ktorej korzysta i skoro odswiezanie sie
> zmniejsza, to wymaga to mniejszego zuzycia pamieci...
Prędkość odświeżania nie wpływa na zużycie pamięci. Na zużycie pamięci
oprócz tekstur wpływają bufor przedni, tylni i Z-buffer (oraz
upiększacze w stylu FSAA ...).

> komputer nie przyspiesza, ale karta moze tak... e?
Karta nie może przyspieszyć od tak sobie (chyba że ją podkręcimy :)).
Karta ma cały czas taką samą wydajność.

> pozdr.
> michal.
pozdr.