Re: (Nie)bezpieczny underclocking?

Autor: axial <axial_at_NS.poczta.onet_kropka_pl>
Data: Tue 15 Feb 2005 - 00:01:26 MET

Użytkownik <cyberkid@chello.pI> napisał w wiadomości
news:vl7211plc8tdih6tvg02npjqbu1q9hodjk@4ax.com...
> W ramach wyciszania komputera postanowiłem poeksperymentować z
> obniżeniem taktowania procesora. Niestety, mnożnik mojego Athlona XP
> jest zablokowany, więc częstotliwość taktowania mogę obniżyć jedynie
> zmieniając częstotliwość taktowania FSB.
>
> Niektóre z ustawień taktowania FSB obniżają częstotliwość taktowania
> PCI. Rozumiem, że dobierając takie ustawienie FSB (200 Mhz zamiast 266
> Mhz), że procesor jest taktowany z obniżoną częstotliwością, zaś PCI z
> taką samą jak przy ustawieniach wyjściowych (33.3 Mhz) nie ryzykuję
> uszkodzenia hardware'u? A może się mylę?

A co chcesz osiągnąć obniżając częstotliwość FSB???
Niższą temperaturę procesora????
Temperatura pracy procesora NIE jest wprost proporcjonalna
do częstotliwością taktowania procesora, jakby się mogło na pierwszy
"rzut oka" wydawać... Też było to dla mnie dziwne, ale przy działaniu
w drugą stronę (przetaktowywaniu) podnosząc FSB nie zawsze wiązało się to
ze wzrostem temperatury procesora.... Dziwne??
Jednak praktycznie sprawdzone... :)
P4 3.0@3,75 grzeje się dużo mniej niż P3.0@3.50 !
Nie mam pojęcia dlaczego, ale sprawdzałem zewnętrznym termometrem
bo nie mogłem uwierzyć :)
Myślę, że wiąże się to ze synchronizacją/rozsynchronizowaniem wszystkich
układów we/we etc.,
ale badań i studiów w tym kierunku nie prowadziłem...

ax

PS. Są programy free do zwalniania procesora, co obniża jego temp.
jeżeli o to Ci chodzi...