Re: 32 bitowy cpu

Autor: Darek <darek_t_at_poczta.fm>
Data: Tue 18 Jan 2005 - 09:51:37 MET

> Towarzysz(ka) Wiktor S. podzielił(a) się z nami takim oto
> spostrzeżeniem:

> Wejdź sobie do pierwszego lepszego banku, jakiejś instytucji. I co
> myslisz, że zobaczysz tam na compach Win98? Wątpie, poprzednik ma rację!
> Sam jak ide na śmieszny basen to widzę komputery, z czymś co
> przypomina windows commandera tylko tyle, że pod dos-a ;] trzym sie

:D
Już myślałem, że mnie nic nie zdziwi, ale pierwszy raz usłyszałem, że Norton
Commander przypomina Windows Commandera!! :D:D:D
Gdybyś pracował jako informatyk w "pierwszym lepszym banku lub jakiejś
instytucji" i odpowiadał za zakup systemów, to byś wiedział, że nie masz
wyboru. Weźmiesz na siebie odpowiedzialność i kupisz system (Win98), gdy
producent zamierza się wycofać ze wsparcia technicznego??
Windows 3.0 dawał się uruchomić nawet na 8086 (sam sprawdzałem). Fakt,
chodził, jakby chciał a nie mógł, ale chodził. Zasadniczą różnicą między 3.0
a 3.1 było poprawienie obsługi trybu chronionego i przede wszystkim obsługa
czcionek True Type. W 3.11 wbudowano z kolei bez konieczności instalowania
specjalnego softu obsługę TCP/IP.
Sam pracowałem na AT 286 z 1MB RAM i dyskiem 40 MB pod Win 3.1 na Corelu
2.0 - proste projekty chodziły (ja na owe czasy) jak burza. Poza tym należy
pamiętać, że Win 3.0, Win 3.1 i Win 3.11 to nie były systemy operacyjne
tylko NAKŁADKI na systemy operacyjne - a to zasadnicza różnica. Dlatego
wiele zależało od samego systemu. Sam miałem (może nawet jeszcze mam -
musiałbym pokopać w archiwach) Windowsa 3.0, któremu MS nie zdążył
"zmodyfikować" instalki i który instalował się na DR DOS-ie 6.0 = niebo a
ziemia - chodził ja szatan na 286.

A wracając do meritum:
1. Z80, 8080, 8088 i 8086 były, są i będą 8-mio bitowe (jak by się ktoś
dokładnie przyjrzał, to modyfikowany ten sam procesór (tak, nasze pecety
wywodzą się od ZX Spectrum :) ). ponieważ rejestr adresowy, podobnie jak
szyna danych były 8-mio bitowe. "Słowo" tych procków miało 8 bitów.
2. 80286 był 16-bitowy z 16-bitową szyną danych.
3. 80386, z tego co pamiętam, też był 16-bitowy, ale potrafił, używając
pomocniczo dodatkowego rejestru, adresować 32 bity - wersja SX miała 16
bitową, zaś DX - 32 bitową szynę danych.
4. To, że w Z80 można było w szczególnych wypadkach łączyć rejestry i
wykonywać operacje na słowie 16-bitowym nie oznacza, że był to procesor
16-bitowy - gdyby to kiedyś usłyszeli goście z firmy Zilog, to dostali by
zawału z radości :D.

Pozdrawiam
Darek

Startuj z INTERIA.PL!!! >>> http://link.interia.pl/f1837