Re: Wentylator i czujnik obrotów

Autor: Marco <notrue_at_interia.pl>
Data: Mon 17 Jan 2005 - 19:12:57 MET

Dnia Mon, 17 Jan 2005 18:17:05 +0100, Konrad napisał(a):

> Ja ten wentylator tylko sprzedaję, więc nie jestem w stanie tego powiedzieć.
> Ale chodzi tu mi o to, jak Pan myśli,

poczułem się staro - raczej tu wszyscy mówią sobie "na Ty" bez względu na
wiek

> do czego mogłby się przydać te dane
> pomiarowe, chociażby tylko w teorii.

Pomiary obrotów wiatraka mówią, choć pośrednio i najczęsciej szacunkowo o
temperaturze, efektywnosci chłodzenia jeśli zna się max. prędkość obrotów
danego modelu wentylatora oraz np. o głośności wiatraka.

Jeśli masz wiatrak, który w zależności od temperatury osiąga obroty w
zakresie 800 - 3500 obr./min. to jeśli obroty podczas pracy komputera
osiągają załóżmy 1000 obr/min to można powiedzieć że wiatrak jest zdolny do
chłodznia danego komputera, bo ma jeszcze spory zapas jeśli chodzi o obroty
oraz to że przy tak niskich obrotach będzie niesłyszalny. Jeśli osiąga
jednak 3500 obr/min. to: pracuje na maxa, więc już prawdopodobnie nie daje
rady schłodzić komputera oraz z pewnością jest słyszalny, co obniża komfort
pracy z takim komputerem.

Z Twojego posta raczej wnioskuję, że masz wentylator z pomiarem obrotów,
który jest zamontowany jako dodatkowy do obudowy. Zazwyczaj takie
wentylatory stosuje się do chłodzenia procesorów i wtedy odpowiednie
programy oraz bios pokazują zarówno temperaturę procesora jak i obroty
wiatraka. Wtedy dostajesz pełne informacje o efektywności chłodzenia
procesora i możesz sobie optymalnie ustawić pomiędzy zdolnością chłodzenia
a głośnością wentylatora.

--
AthloN XP 2400+ (2.0@2.4), Asus A7N8X-E Deluxe, 512 MB RAM, HDD 160 GB
DVD-Recorder NEC ND-3500A 16x, Radeon 9550 250/400@420/480,