Re: narzędzia do podwojenia RAMu

Autor: PiterS <pestach_at_DELETEpoczta.onet.pl>
Data: Fri 14 Jan 2005 - 19:58:38 MET

> Tez to zauwazylem ... Ask Bill ? :-(((( HINT: gowniany system.

Mi się wydaje, że Bill porobił trochę ograniczeń w systemie żeby dobrze
sprzedawać następne systemy. Ja mam 1 GB i Windows 98 SE chodzi bez
problemów, ale należy odpowiednio korzystać z zasobów systemu - bo są one
ograniczone nie tylko wielkością RAM ale i samą architekturą. Sam się do
tego dokopałem bo denerwowało mnie, że mając dużo RAM-u nie mogę jej
zapełnić. Teraz trochę dokładniej.
Każdy programik z interfejsem użytkownika posiada jakieś paski, menu,
okienka czy listy - są one wbudowane w system w postaci bibliotek (jedynie
te nietypowe są dołączone z programem) i są nazwane komponentami. System w
pewnym obszarze pamięci przechowuje informację o nich tzn. o wszyskich
elementach użytych w uruchomionych programach - aby je wykorzystać do
narysowania interfejsu (jeśli program ma 10 okienek tekstowych to o
wszystkich dziesięciu z osobna).

A teraz strona http://www.apptools.com/rants/resources.php

tabelka Resource Comparison :

Linia systemów Windows 9.x /Me - ograniczenia do 32 kB na przechowywanie
informacji o aktualnie używanych oknach/menu, listach oraz inne
ograniczenia na niektóre inne elementy. Niektóre są też nieograniczone
(Unlimited).
Jak widać w kolumnie Windows NT /2000/XP takich ograniczeń już nie ma
(wszędzie Unlimited).

Wynika stąd, że mając mnóstwo pamięci RAM w Windows 9x jesteśmy ograniczeni
kilkudziesięcioma kB wymyślonymi przez Billa.

Na przykładzie: napisałem programik w Delphi z kilkudziesięcioma okienkami
na tekst, parę list i innych elementów.

1. Na komputerze z 512 MB RAM - WIN98 SE, firewall, antywirus, jeszcze coś
tam w tle - program można odpalić w 2 procesach, potem komunikat o małej
ilości wolnej pamięcie choć tej jest fizycznie ponad 400 MB wolnej (brakło
tej na zasoby - ale mylny komunikat tego nie wyjaśnia)
2. Komputer z 64 MB RAM - też WIN98 SE, niewiele zainstalowanych programów,
brak ochrony - tutaj spokojnie odpalam ten sam program w 3 procesach,
dopiero później zaczynają się problemy.

WNIOSEK: niezależnie od ilości RAM i mocy sprzętu to, ile uda nam się
uruchowić programów zależy od ilości już uruchomionych programów, nawet w
tle (niby nieaktywnych). Im bardziej programy obfite w różne okienka tym
szybciej brakuje zarezerwowanej pamięci na komponenty - i stąd te problemy.
I żaden program na to nie pomoże - prędzej zaszkodzi bo sam zajmuje coś
tych zasobów - takie jest ograniczenie tej linii Windowsa i z tego co wiem
nie da się tego ominąć. Pozostaje wyrzucać z tła głupie rezydentne
programiki tzw. agenty, niektóre programy odpalać, tylko jeśli są akurat
porzebne lub przesiąść się na coś z rodziny NT.
Mam nadzieję, że te wyjaśnienie pomoże paru osobom w uzyskaniu lepszej
stabilności systemu - czego wszyskim życzę i pozdrawiam. PiterS

--
Epox EP-8KRA2+ + Barton 2500@3200 + 2 x 512 MB Twinmos PC3200
LCD Iiyama AS 4821DTBK + Hercules Radeon 9700 128 MB + SkyStar 2