Re: Czy 512RAMu to nie będzie za wiele do Athlona 1GHz czy PIII800?

Autor: Eneuel Leszek Ciszewski <prosze_at_czytac.fontem.lucida.console>
Data: Sun 19 Dec 2004 - 22:25:33 MET

"macminer" cq4pq6$m0s$1@atlantis.news.tpi.pl

> Żadne z powyższych. Jestem teologiem z wykształcenia, a z zawodu na wpół
> informatykiem, na wpół teologiem. Czytając tę grupę oczekiwałbym raczej
> zagadnień związanych z tą pierwszą połową :)

Teolog... I co? Znowu mam o Klemensie
(co w Aleksandrii żył) pisać ,,kazania"? :)
Znów o trzech pasach czarnych (w tańcu -- czyli
bez bólu, w karete -- czyli pustymi rękami
oraz w kung-fu -- czyli dokładnie, czy może
też doskonale) i pomaganiu modlitwą mam pisać?

> A wracając na właściwe tory dyskusji, to pamiętam jeszcze czasy, gdy na
> pół MiB (słownie: mebibajta!)

To (2^10) już pisałem. :)

> RAMu dało się pracować niemal w każdym
> programie (na Atari ST) i to bez pamięci wirtualnej! Tylko system
> operacyjny był nieco inny...

Ja Atari praktycznie pominąłem w swym życiu. Pamiętam jakieś u szwagra. :)
I pamiętam duży :) komputer, który miał jeszcze mniej RAMu, choć obsługiwać
miał równolegle masę procesów i tyluż użytkowników. :)

> Co do PIII800 - to płyty główne na nowszych Intelowskich chipsetach
> (i810, i815 itp.) bezproblemowo pracowały z 512 MiB RAMu. W przypadku
> wielu zastosowań (np. intensywna obróbka grafiki, audio i wideo albo
> zastosowania serwerowe) tyle RAMu wcale nie jest ekstrawagancją.

To też pisałem. :)

> Co do
> kombinacji chipsetów VIA lub SIS + PIII nie byłbym taki pewny. Podobnie
> niektóre starsze płyty z chipsetami Intela (np. BX) miewały kłopoty z
> rozpoznaniem pamięci powyżej 384 MiB - to jednak zależało od producenta
> płyty i od BIOSu - ktoś powyżej napisał, że jego BX łykał nawet 1,5 GiB!

Nie wypowiem się, bo nie wiem, ale 2 GiB to chyba właśnie
dopiero teraz mamy jako granicę łykalności chipsetów i płyt.

> Tak czy inaczej, warto zajrzeć na stronę www producenta płyty, bo nawet
> jeśli w instrukcji napisano, że płyta nie obsługuje tyle RAMu, to któraś
> wersja BIOSU do tej płyty mogła to zmienić...

> --
> |_-_| | {## @polbox.com
> |___==| / / {### aka Maciej Gornicki

Sygnaturkę posyłam na pl.rec.ascii-art. :)

E. :)