Re: Sound Blaster 128PCI i trzaski, szumy podczas pracy.

Autor: Sławicki <slawicki_s_at_wp.pl>
Data: Wed 15 Dec 2004 - 00:57:55 MET

> Jest sobie komputer - Celeron 400 na BXie (Win 98)
> Jako karta muzyczna pracuje Sound Blaster 128 PCI
> Niestety, dziś to wszystko przestało działać tak jak należy.
> W głośnikach od dzisiaj słychać trzeszczenia i szumy. Są one skorelowane z
> pracą dysku, pracą sieciówki, a nawet chyba myszki. Głośniki są sprawne -
> tak więc szumi, piszczy i jęczy ten nieszczęsny Sound Blaster.
> Zauważyłem też jedną dziwną rzecz - gdy podczas pracy komputera
podłączałem
> głośniki przypadkiem dotknąłem czubkiem minijacka śledzia karty. W
> [...]
bangla?
Przede wszystkim zmasować wszystkie blachy w komputerze do kupy, czasami
karta niby przykręcona a śledź nie kontaktuje z obudową, rzadki przypadek
ale... Drugie to że na obudowie kompa gromadzą się ładunki, jak podpinasz
cokolwiek do muzy lepiej wyłącz kompa i odłącz go od zasilania wyjmując
kabel z zasilacza. Nieszczęście bowiem jest takie że ta nieszczęsna masa na
jack'ach jest u nasady wtyku (najbliżej kabla) a wkładając go do gniazda
przejeżdżasz po masie gniazda elementami sygnałowymi i może się coś
przenieść z masy gniazda przez linię sygnałową (środkowa część wtyku) na
drugą (czubek wtyku) i niestety ale walnąć w ten kanał karty. Już uwaliłem
sobie tak SB16... Sytuacja ma miejce w momencie gdy wtyk nie jest jeszcze
wepchnięty do końca. Jeśli masz kiepskie głośniki (niskoomowe wejścia) to
mogłeś coś uszkodzić w karcie. Ładunki na obudowie nie powinny się zbierać,
a jednak. Masz podłączone wszystko do jakiejś listwy przepięciowej, a
bynajmniej jakiegoś przedłużacza z bolcami, tak aby wszystkie obudowy
(monitora i komputera głównie) spotkały się ? Generalnie przypadek
opisywany przeze mnie jest sporadyczny. Ale jeśli słyszysz w obydwu
głośnikach to samo, to spróbuj przeinstalować stery SB i wyciszyć wyjście z
CD-ROMa w regulatorze albo całość i czy dalej będzie trzeszczeć. Jeśli
przestanie to karta coś generuje. A pod DOSem jako symulacja SB16 też
trzeszczy?
/Sławicki