Re: Jak to jest z timingami?

Autor: maX <aver_at__out_of_spam_interia.pl>
Data: Sat 11 Dec 2004 - 02:07:40 MET

Użytkownik "MadMan" <madman15@nie-spamo-wac.wp.pl> napisał w wiadomości
news:b86a1cuhrhdv.1ih525ujlvxup.dlg@40tude.net...
> Witam,
>
> chcę jak najbardziej zoptymalizować mój system, więc mam następujące
> pytania:
>
> 1. Jak ustawić timingi pamięci? Przeczytałem w nowym Ekspercie, że powinno
> być tak: T(RCD) + T(CAS) +T(RP) = T(RAS). Czy to prawda?

Nie. Sprawdz Everestem albo CPU-Z tabelę dopuszczalnych opóżnień w
zależności od magistrali pamięci (zapisane w SPD) i zobaczysz np.:

Memory SPD

Module #1
General
Memory type DDR-SDRAM
Manufacturer (ID) Inmos (0883510000000000)
Size 1024 MBytes
Max bandwidth PC3200 (200 MHz)
Part number
Attributes
Number of banks 2
Data width 64 bits
Correction None
Registered no
Buffered no
Timings table
Frequency (MHz)        133  166  200
CAS#                          2.0   2.5   3.0
RAS# to CAS# delay   2      3      3
RAS# Precharge          2      3      3
TRAS#                        6      7      8
Jak widać dla częstotliwości 200MHz optymalnym ustawieniem jest 3,3,3,8; a
3+3+3 zdecydowanie nie równa się 8. Dla 166Mhz można zjechać do 2.5,3,3,7 (i
znowóż 8.5 nie równa się 7). A skoro producent ustalił takie timingi dla
danej pamięci to raczej znał się na tym lepiej niż "experci" z Experta.
> 2. Mam pamięci DDR400 i Durona z odblokowanym mnożnikiem, w związku z tym
> czy lepiej dać ostrzejsze timingi i zjechać z RAMami na 333 lub nawet 266
> MHz, czy zostawić 400?
Synchronicznie do FSB lub wyżej.
> 3. Czy jest jakiś dobry program do testowania wydajności RAMu? Korzystam
> głównie z modułu Everesta, czy są jakieś lepsze?
Używaj testów aplikacyjnych a nie syntetycznych benchmarków pamięci.
Niektóre chipsety (nForce 2, SIS 735) mają największą wydajność przy
synchronicznym ustawieniu magistral FSB i pamięci, i jak ustawisz FSB np. na
133 a pamięć na 166, to choć memory benchmark oczywiście pokaże większą
wydajność pamięci działającej na 166 (bo działa z wyższą częstotliwością niż
ta z 133) to realne testy (gry, aplikacje) pokażą spadek wydajności układu
133/166 w stosunku do 133/133
--
[ maX : ECS K7VZA 3.0 + Duron 1300 + Spire ]
[ 512 MB PC100 3-2-2 + Ati Rage 128 BBA ]