Re: Aktywne PFC

Autor: Jacek Maciejewski <jacmac.wytnij_at_go2.pl>
Data: Fri 10 Dec 2004 - 20:09:06 MET

> PFC jest to (Korekcja Współczynnika Mocy - ang. Power Factor Correction).

Można by tak sądzić po tłumaczeniu wprost. A tak naprawdę, prąd
pobierany przez tradycyjny zasilacz ma postać krótkich (kilka procent
półokresu) impulsów, jak to bywa przy prostownikach o filtrze
pojemnościowym. Więc o współczynniku mocy tradycyjnie postrzeganym
też należy zapomnieć bo zbyt duża część tego prądu ma inną
częstotliwość (którąś harmoniczną, głównie 3 i 5). W PFC chodzi nie
tyle o poprawienie cos(fi) tylko o spowodowanie wydłużenia impulsu
prądowego czyli innymi słowy o zmniejszenie zawartości harmonicznych
w przebiegu prądu wejściowego. A ma to na celu poprawienie warunków
pracy traf i generatorów zasilających sieć, obliczanych w końcu dla
50 a nie 150 czy 250Hz :)

--
Jacek
***K7S5AL, Athlon1600+, 512MB SDR, GF4MX440, Codegen 300W***