Re: kilka prostych pytań :)

Autor: Butcher <butcher1.nospam.spamerze_at_gazeta.pl>
Data: Thu 02 Dec 2004 - 20:07:30 MET

Sławek Ś. nabazgrał(a):
> witam ,nie wiem czy to dobra grupa ale sprubuje :D mam kilka dość prostych
> pytań dotyczacych głównie podstaw budowy kompa, będę dogonnie wdzięczny za
> udzieloną pomoc:)
> 1. czym się rózni karta sieciowa od modemu?
Hmmm... prawie wszystkim :P. Jest wiele rodzajow kart sieciowych, podobnie
jak modemow, ale podstawowa roznica dot. typowej karty sieciowej i typowego
modemu polega na tym, ze do karty sieciowej podlacza sie kabelek
(najczesciej skretke) celem stalego dostepu do jakiejs sieci lokalnej (w
szczegolnosci rowniez stalego dostepu do internatu), a modem wykorzystuje w
celu transmisji tzw. lacza komutowane (np. kabelek telefoniczny) i tutaj nie
ma zadnej sieci lokalnej, jest tylko dostep do netu. Jak juz wspomnialem
jednak rodzajow tych urzadzen jest wiele i np. sa modemy, ktore pelnia
funkcje bardzo podobne do karty sieciowej...

> 2.czy twardziel, cd rom i stacja dysków to urządzenia peryferyjne a jesli
> nie to jakie?
Sa to w zasadzie urzadzenia peryferyjne, gdyz wymiana informacji z nimi nie
odbywa sie po glownej magistrali.

> 3.czy zegar taktujący jest w procesorze czy na płycie :)
Nie ma czegos takiego jak zegar taktujacy ;) . Zapewne chodzi ci o te
megaherze, ktore okreslaja czestotliwosc cykli procesora (scislej - cykli
maszynowych procesora) i rzecz cala tyczy sie procesora.

> 4.coś mi świta odnośnie głównych parametrów płyty, chipsetu i procesora
> ale jeszcze tego do konca nie rozumię
> jeżeli ważna jest prędkość [MHz] liczba bitów [b] to czy mogę założyć np
> szybszy procesor do wolniejszej płyty i jak to mniej więcej się
> dopasowywuje żeby pasowało i działało, czy produceńci możez góry produkują
> płyte dopasowaną do określonego procesora i chipsetu i innych nie da się
> zamontowac
Nie bardzo kumam tutaj o co Ci chodzi. W kwestii plyty glownej i procesora
to producent plyty montuje w konkretnym modelu jakas przystawke procesora
(np. Socket A), ktora ogranicza Ci wahlarz prockow, jakie tu mozesz wsadzic.
Pod tym katem montowany jest tez chipset, ktory obsluguje konkretna rodzine
procesorow. Rowniez magistrala danych moze chodzic z taka czestotliwoscia,
jaka obsluguja dane procesory (np. Athlon XP Barton lata na magistrali 166
MHz, ale tutaj jest cos takiego jak FSB, ktore chodzi 2 x szybciej, bo
sygnal idzie po obu brzegach magistrali, ale to juz inna bajka...) i
generalnie jak wolniejsza puscisz magistrale (np. w tym przypadku - 100 MHz)
to nic wielkiego sie nie stanie - proc bedzie zwyczajnie chodzil wolniej.
Mozesz tez puscic wiecej, pod warunkiem, ze proc to wytrzyma (wtedy jest to
tzw. podkrecanie, ale w tej kwestii to jest na tej grupie wielu specow,
ktorzy lepiej Ci to wyjasnia ode mnie, a overclocking to temat - rzeka...).
Poza tym intryguje mnie ta Twoja liczba bitow, bo tutaj juz wywod bylby
dlugi, ale juz jesli masz rozno bitowe procesory to tutaj przepasc jest juz
miedzy nimi i raczej, gdy wystepuje przejscie generacyjne (jak np. teraz
wchodza procki 64-bitowe i niedlugo pewnie zastepowac beda progresywnie
32-bitowe) to juz raczej rewolucja (podobnie bylo jak 32-bitowe zastepowaly
16-bitowe) i tutaj cala architektura sprzetu zmienia sie diamentralnie, stad
tak wazne jest zachowanie kompatybilnosci w dol.

Generalnie temat jest naprawde obszerny i jesli chcesz poznac architekture
PC dosc dokladnie to polecam np. ksiazke Anatomia PC Pana Piotra Metzger'a
(wydanie biezace bez wzgledu na to, ktory jest rok :P) .

> Pozdrawiam i dzięki
Rowniez i nmzc.