Re: Formatowanie nowej baterii w notebooku

Autor: KaNo <fluor.SKASUJ_at_gazeta.pl>
Data: Sun 21 Nov 2004 - 20:15:17 MET

Pawel <pacioe@onet.pl> napisał(a):

> Witam
> Właśnie zostałem szczesliwym posiadaczem nowego notebooka ASUS. Kumpel
> doradził mi sformatować w nim baterię od razu po zakupie. W biosie odkryłem
> opcję Battery Calibration , która według opisu ładuje baterię na full i
> następnie rozładowuje. Mogę tego użyć? Albo jak inaczej sformatować nową
> baterię, może wcale nie jest to konieczne ? (przynajmniej w instrukcji tego
> nie doczytałem)

Czytalem powyzej rozne opinie o przechowywaniu baterii, formowaniu itp. Wiele
sprzecznych wypowiedzi. A przeciez wiadomo juz od szkoly podstawowej, ze
powinno sie sciagac od prymusow. A wszyscy najlepsi producenci laptopow radza
podobnie (np. IBM):
1. Przechowywanie baterii na dluzszy okres (kilka, kilkanascie miesiecy):
naladowc do okolo 40% i przechowywac w zacienionym miejscu o temperaturze
nieco nizszej od pokojowej
2. Bateria w laptopie podlaczonym przez wiekszosc czasu do zewnetrznego
zasilania:
wykorzystac program monitorujacy stopien naladowania baterii, zeby nie byla
bez przerwy ladowana do 100%. IBM dolacza taki program i mozna w nim ustawic,
ze doladowanie rozpocznie sie gdy pojemnosc baterii spadnie np. ponizej 85% i
doladowana bedzie np. do 96%
3. Laptop dzialajacy glownie na baterii:
od czasu do czasu wykonac cykl rozladowania i naladowania baterii, ale
wowczas gdy zauwazymy, ze nie laduje sie nam do pelnych 100%.
I ostatnia uwaga, program IBM kontrolujacy baterie pokazuje nam nie tylko
stopien naladowania baterii, ale takze pelna informacje o jej aktualnym
stanie. Miedzy innymi fabryczna i aktualna, calkowita pojemnosc po
naladowaniu, date pierwszego naladowania, ilosc pelnych cykli
naladowania/rozladowania, temperature. Mozna z tych informacji wyciagnac
bardzo ciekawe wnioski i zobaczyc np. jak szybko potrafi spadac calkowita
pojemnosc baterii po kazdym cyklu rozladowania/ladowania. Niestety jest to
proces nieodwracalny. Wiec powodzenia w efektywnym skracaniu zycia baterii po
serii niepotrzebnego formowania.
Pozdrowienia,
KaNo