Re: ceryfikaty CE - jescze raz

Autor: Paszczak <szczapak_at_huga.pl>
Data: Sun 26 Sep 2004 - 16:16:44 MET DST

Pawel <pawelral@poczta.onet.pl> wrote:
> Może ktos jednoznacznie odpowiedziec jak teraz to zrobić ?
> wystawiać FV na same cześci czyli "do sadzielnego złożenia" ?
> Czy jak wynika z artykułu wyzej- żaden certyfikat nie jest potrzebny?

Certyfikat (tzn. badanie przez jednostkę notyfikowaną) nie jest konieczne,
jeśli w zestawie nie ma np. karty radiowej. Deklarację zgodności wystawiasz
sam, jako producent i bierzesz tym samym odpowiedzialność, za ewentualną
niezgodność (kary, wycofanie ze sprzedaży, itp.).

Jeśli wszystkie podzespoły mają CE, to niekoniecznie musisz mieć pewność,
że zestaw też będzie miał, bo:
 - producent podzespołu może kłamać, co do zgodności
 - badanie zgodności EMC danego podzespołu mogło być wykonane w
   specyficznych warunkach - np. obudowa była testowana z mało promieniującą
   płytą, a płyta z dobrze ekranującą obudową. Teraz te dwie razem nie będą
   spełniać norm EMC
 - zakłócenia z różnych podzespołów mogą się nakładać i sumować

Tak więc robisz to na własne ryzyko.

Co do używanych podzespołów - masz taki sam problem, tyle że stare
podzespoły mogą nie mieć CE (np. sprowadzone bezpośrednio do Polski przed
1.V) albo na skutek zużycia mogą zmienić swoje parametry - więc masz
jeszcze mniej pewności, co do zgodności.

Nie wiem co grozi - oprócz konieczności zaprzestania sprzedawania produktu -
w przypadku wystawienia niezgodnej z prawdą deklaracji. Z tego, co czytałem
to czasem mali składacze PCtów w UE wystawiają te deklaracje 'na pałę'.
Może u nas też można zaryzykować?

No, trzeba poczekać na pierwszą 'wpadkę' ;)

P.