Re: spuchnięte kondensatory na płycie - co teraz?

Autor: Miroslaw Kwasniak <pisz_do_mnie_na__mirek.kwasniak_at_dionizos.zind.ikem.pwr.wroc.pl>
Data: Sun 12 Sep 2004 - 10:41:47 MET DST

DeJotPe <thejotpe@potcza.oent.pl> wrote:

> a to niezalezy od pojemności? BTW wlasnie chodzi o to ze jak nagle wzrasta
> moc zeby kondzior powoli ją zwiekszał, a jak spada, zeby jeszcze ja chwile
> utrzymywał.
> a z tego co wiem opór miedzy okładkami powinien byc rowny nieskonczonosci.

Tu nie chodzi o opór miedzy okładkami (rezystancję upływu), a o ESR
(efyktywną rezystację szeregową). Uproszczony model zastępczy (w tym
zastosowaniu) rzeczywistego kondesatora wygląda tak:

                       ESR C
                       ___ ||
                   ---|___|---||-----

I zwykłe kondensatory (o stosowanej tytaj pojemnosci) mogą mieć ESR nawet
rzędu 10 Ohm, a te przeznaczone do pracy impulsowej (tzw. low ESR) mają
rzędu 10 miliOhm

> niż
>
> tak. im wiecej tym lepiej.

I tak nie ma masówki o Tmax>105C (a takie są w kompach stosowane) - przy
której to temperaturze żywotność w zależności od producenta wynosi od 1 kh
do 4 kh - czyli niewiele, ale na szczęście nie jest to rzeczywista
temperatura pracy.

Profilaktycznie należy sprawdzić temperaturę kondensatorów (po dłuższej
pracy) - żaden nie ma prawa parzyć!!!

Problemem mogą być wymiary - głównie średnica zewnętrzna oraz raster
wyprowadzeń (spotykane wielkości: 2.5, 3.5, 5 oraz 7.5 mm), jak ktoś ma pod
radiatorem to i wysokość.

Wracając do płyty głównej, kondensatory oprócz wzdęcia na naciętym
dekielku, mogą też rozerwać obudowę na dole (tak mi się stało z jednym -
widać było dopiero po wyjęcie MB z komputera).

--
MCSE (Minesweeper Consultant and Solitaire Expert)