Co wy na to ?? czy to mozliwe ??

Autor: Grubas <mateusz_r_at_op.pl>
Data: Fri 20 Aug 2004 - 09:44:10 MET DST

Tekst ten dostepny jest na www.emulek.pl ja zadalem tylko pytanie....

Powiększanie dysku twardego
 Komentarzy: 17 | Autor: Tirinti | Data: Wtorek, 9 marca 2004, godz. 21:37

Jeden z czytelników The Inquirer opublikował sposób na zyskanie dodatkowej
przestrzeni na dysku dzięki odtajnieniu ukrytej partycji. Według specjalisty
z firmy dystrybuującej dyski, takie ukryte partycje są powszechnie przez
producentów, na przykład do zrobienia na niej kopii partycji, którą później
serwisant może odtworzyć, jak klient coś popsuje. Ukryte partycje mają
ogromne rozmiary 200GB dysk WD udało się powiększyć do 510GB, 80GB IBM do
150GB.
Artykuł w wersji oryginalenej jest tu: Unused space on hard drives
recovered?

Poniżej zamieszczam moje tłumaczenie (niekoniecznie dosłowne). Dodam, że sam
tego nie sprawdzałem i nie biorę odpowiedzialności za prawdziwość tego
tekstu. Zresztą redakcja The Inquirer również nie potwierdza prawdziwości.
Jeśli ktoś jest odważny może spróbować.

A oto jak tego dokonać.
Potrzebny jest Ghost 2003 build 2003.775 (dokładnie ta wersja bez
upgradeów).
Potrzebne są dwa dyski jeden będący celem rozszerzania (dalej zwany dyskiem
T) i drugi z systemem operacyjnym (dalej zwany X).

Dysk T ustawiamy jako master a X jako slave. Na dysku T trzeba zainstalować
system operacyjny taki sam jak na dysku X z takim samym systemem plików.
Następnie trzeba zainstalować Ghosta na dysku T.

Następnie w Ghostcie trzeba zrobić Basic Backup dysku C: (T) jako źródło i
D:\ (X) jako cel.

Jak tylko Ghost zrestartuje komputer aby przejść do trybu DOS, należy
wyłączyć komputer. Ważne jest, żeby wyłączyć zanim rozpocznie się
bootowanie.

Należy zamienić dyski miejscami. X staje się masterem a T slavem.

Teraz bootujemy OS z dysku X.

Po wejściu do menagera partycji na dysku T powinno być oprócz normalnej
partycji, partycja 8MB(stworzona przez Ghosta, nazywająca się VPSGHBOOT)
oraz wolne miejsce.

Z dostępnego wolnego miejsca można zrobić partycję. Trzeba to zrobić przed
skasowaniem partycji Ghosta. Nie można skasować oryginalnej partycji i
zrobić wspólnej, gdyż spowoduje to błędy w pracy dysku. Nową trzeba
sformatować quickformatem. Po zakończeniu formatowania trzeba usunąć
partycję Ghosta pozostawiając 8MB niezaalokowanego miejsca.

Jeszcze raz przypominam, że nie biorę odpowiedzialności za dysk i dane na
nim. Jeśli znajdzie się ktoś odważny niech napisze o rezultatach.
Dokładny Opis:
1. Wymagania :
Potrzebujemy program Ghost 2003 build 2003.775 (musi być to ta wersja bez
upgradowania).
Potrzebne są dwa dyski jeden będący celem rozszerzania (dalej zwany dyskiem
T) i drugi z systemem operacyjnym (dalej zwany X). Na obu dyskach musi być
ten sam system operacyjny i ten sam system plików (np. FAT 32 to na drugim
FAT 32, NTFS to na drugim NTFS itp.)

2. Dysk T należy ustawić jako master a X jako slave. Na dysku T musimy mieć
zainstalowany system operacyjny taki sam jak na dysku X z takim samym
systemem plików. Następnie trzeba zainstalować Ghosta na dysku T ze
standardowymi ustawieniami.

3. Uruchamiamy Ghosta i wybieramy Ghost Basic a następnie z listy opcji
wybieramy backup. Wybieramy dysk C:\ (T) jako źródło a D :\ (X) jak cel. Gdy
Ghost zapyta cię nazwę pliku wpisz jakąś nazwę pamiętając że dyskiem
docelowym musi być d:\(X). Masz możliwość wyboru sobie ścieżki klikając
przycisk browse. Następnie naciskaj OK., Continue, Naxt, aż Ghost zapyta o
restart komputera. Śmiało zatwierdź i nie przerażaj się że chce tak dużo
zapisać. Nie zapisze bo dalej będziesz zamieniał dyski z mastera na slave i
odwrotnie i będzie bootował z innego dysku.

4. Jak tylko Ghost zrestartuje komputer aby przejść do trybu DOS, należy
wyłączyć komputer. Ważne jest, żeby wyłączyć zanim rozpocznie się
bootowanie.

5. Należy zamienić dyski miejscami. X staje się masterem a T slavem.

6. Teraz bootujemy System operacyjny z dysku X.

7. Następnie musimy wejść do opcji zarządzania komputerem. Gdzie szukać ? W
win 2000 jest to w następującym miejscu Mój komputer > Panel Sterowania >
Narzędzia Administracyjne > Zarządzanie komputerem a następnie klikamy na
Zarządzanie dyskami i już jesteśmy w domu. Po wejściu do menagera partycji
na dysku T powinna być oprócz normalnej partycji, partycja 8MB(stworzona
przez Ghosta, nazywająca się VPSGHBOOT) oraz wolne miejsce. Widać to w
menagerze za pomocą prostokątów. Z dostępnego wolnego miejsca możemy zrobić
partycję. Musimy to zrobić zanim skasujemy partycje Ghosta. Nie można
skasować oryginalnej partycji i zrobić wspólnej, gdyż spowoduje to błędy w
pracy dysku. Nową trzeba sformatować quickformatem (szybki format lub
wymazywanie). Po zakończeniu formatowania trzeba usunąć partycję Ghosta
pozostawiając 8MB niezaalokowanego miejsca.
Jeżeli tworzymy partycje podstawową to należy ją jedynie sformatować. Jeżeli
tworzymy partycje rozszerzoną to należy utworzyć dysk logiczny na partycji
rozszerzonej i potem ten dysk sformatować. Po dokonaniu tych operacji
usuwamy partycje ghosta. I teraz musimy ustawić partycje aktywną tą z naszym
systemem bo komputer domyślnie ustawia partycje aktywną programu Ghost.
Jeśli nie przełączymy partycji na aktywną to system nam nie ruszy. Jeśli to
ma być drugi dysk bez systemu to nie trzeba ale proponuje i tak ustawić
partycje podstawową oryginalną na aktywną. Wszelkich zmian dokonujemy myszka
najeżdzając na odpowiednie partycje (tutaj w postaci prostokątów dla win
2000) i wykorzystując prawy lub lewy przycisk myszy.

8. Po usunięciu partycji ghosta i zrestartowaniu komputera ghost zgłosi
problem z wykonaniem backapu trzeba to anulować. I już mamy dodatkowe
miejsce do pracy ale pozbawiamy się w ten sposób możliwości naprawy
badsectorów. W każdej chwili możemy usunąć tę partycje w miejscu gdzie ją
stworzyliśmy a mianowicie w funkcji zarządzanie komputerem.

Ps. Je żeli nasza płyta ma możliwość wyboru napędu do bootowania. (Np. w
płytcie msi845 naciska się F11)
To nie musimy przepinać dysków z mastera na slave i później znowu z slave na
master. Wystraczy jedynie bootować ten napęd który w powyższej instrukcji ma
być w danej chwili masterem. Ja tak robiłem. Działa.

Jeszcze raz przypominam, że nie biorę odpowiedzialności za dysk i dane na
nim. Ja się odważyłem i nie popsułem sobie dysku i nie straciłem danych.