Re: Czym sprawdzic HDD ??

Autor: Saiko Kila <fnvxbxvyn_at_phgzr.vqrn.arg.cy>
Data: Tue 10 Aug 2004 - 15:54:39 MET DST

Proces Sniper <sniper10000@poczta.onet.pl> zwrócił błąd:
> To znaczy, że twój dysk już złapał 2 bad sectory i zostały
> zastąpione sprawnymi z puli sektorów zapasowych. Nie świadczy to
> najlepiej o tym dysku :(

Panikę siejesz Sniper, to może źle świadczyć o dysku ale nie musi.

> Bez paniki :)

He he, dokładnie.

> Pytanie tylko: kiedy? Musisz obserwować, czy wyskakują nowe, bo
> wtedy będzie to oznaczało zbliżającą się śmierć dysku.

No właśnie, najważniejsze to obserwacja. Jeśli nowe badsektory się już nie
pojawiają to wcale nie ma powodu do zmartwień. Trzeba zwrócić uwagę na
Current Pending Sectors (unstable sectors), jeśli ta liczba jest większa od
zera wtedy są większe podstawy do niepokoju niż sama liczba sektorów
realokowanych. Ja przykładowo nie mam już prawie dysków z 0 bad sectors,
większość ma jeden. I nowe się nie robią. Przez kilka miesięcy miałem tak
też w pewnym notebooku, ale jak raz dość brutalnie go potraktowałem to ta
liczba skoczyła (na 113), trochę mnie to przestraszyło. Jednak minęło już
kilka kolejnych miesięcy, więcej wstrząsów nie było i nie wygląda że się
bady pojawią. To znaczy że sektory powstały w wyniku wypadku i nic się nie
wykruszyło, nie fruwa po talerzach itp. Oczywiście gdyby Pending były, albo
liczba badów się zwiększała to by oznaczało jakieś większe kłopoty, ale po
jednym parametrze-argumencie nie popartym dłuższymi obserwacjami nie ma co
wpadać w panikę, tylko wypalić kopię i pracować dalej.

> I na wszelki wypadek zacznij poważnie myśleć o backupie danych.

Na to nigdy za wcześnie.

Pozdro,

--
Saiko Kila -- JID: saikokila@chrome.pl -- email: pomyśl! -- GG: 4088862
"Ciężki jest dobry. Na ciężkim możesz polegać. Jeśli nie zadziała zawsze