Re: Chłodzenie wodne

Autor: Paweł Maniawski <pawel.maniawski_at_post.pluSuNtO>
Data: Mon 09 Aug 2004 - 21:37:19 MET DST

> mi jakos juz 1,5 a moze nawet 2 lata działa bez zastrzezen

Sugeruję poczytać forum.tweak.pl. Wystarczy wpisać CPC.
Sam dziwię się jak blaszka i 6mm rurka może schłodzić CPU ;)
Przecież tam jest przepływ rzędu 50l/h. Pathetic...
W moim systemie przepływ osiągał wartości 1000l/h
a rurki miały grubość 18mm.

> tak to znajdz mi wiatrak ktory dobrze chłodzi i
> wydaje 12dB a dodatkowo chłodzi zasilacz , grafike
> i chipset bo ja takowego nie mogłem znalesc

No więc te 12dB to oczywiście ściema. W moim systemie
zamontowaną miałem pompę obiegową HALM'a. Pompy te
charakteryzują się całkiem bezgłośną pracą i potężną
wydajnością. Problem jest taki, że Aquaszuty
(czy inny szmelc) buczą nawet zawieszone
w wodzie. I to buczenie doprowadza człowieka do szału. Np.
ja wolę 30dB szum niż 12dB buczenie :) Eliminacja wibracji
pomp jest niezwykle trudna.

Chłodząc wszystkie mocno grzejące się elementy wodą,
rezygnujemy z wentylatorów które chłodzą przy okazji również
inne elementy komputera (jak np. mosfety - dotknij je ręką,
tylko krótko bo się oparzysz). Naturalnie stosuje się to
także do zasilacza, w którym elementy grzeją się jak głupie
(wiem, bo przerabiałem sam jeden na wodę). Pominę fakt, że
zasilacze sprzedawane przez CPC to nic innego jak Codegen,
czyli szmelc. Nie mają zabezpieczeń przepięciowych ani zwarciowych
i zalanie ich wodą niszczy super chłodzony komputer. Jeśli
oczywiście CPU@70*C można nazwać schłodzonym...

W moim zestawie procesor 2.6@3.2 przy pasywnym chłodzeniu
miał temperaturę 36*C (czyli ok 10* wyższą od otoczenia).

Tyle jeśli chodzi o rozważania nad oczywistym.
Jeśli chodzi o chłodzenie powietrzem....
Po 4 miesiącach walki z WC, znalazłem dobre rozwiązanie ;)
Zamontowałem Zalmana 7000Cu na CPU, Zalmana na karte graficzna
i na mostek północny, kupiłem zasilacz Enermaxa i najgłośniejszym
elementem mojego komputera jest i tak ultra-cichy Seagate Barracuda,
poza którym niczego w zasadzie nie słyszę. WC jest rozwiązaniem
dla ludzi lubiących zabawę, podkrecanie i problemy :)

--
Paweł Maniawski