Re: Dziwne rzeczy zwiazane z wlaczaniem komputera

Autor: Sniper <sniper10000_at_poczta.onet.pl>
Data: Tue 03 Aug 2004 - 13:34:21 MET DST

enlil napisał:

> procesor dopiero zaczyna sie krecic po kilku minutach.

Wow! Super efekt. Obrotowy procesor! Tego jeszcze nie widziałem :)

A teraz poważnie.
Co masz na myśli pisząc "zaczyna kręcić po kilku minutach"?

Jeśli to program do monitoringu obrotów (lub BIOS) pokazuje, że
wentyl się nie kręci, to prawdopodobną przyczyną jest termiczna
kontrola obrotów wentylatora. Działa ona na takiej zasadzie, że
termistor (czujnik temperatury) zamontowany w wentylatorze (lub
radiatorze) cały czas mierzy temperaturę radiatora i podaje swoje
odczyty do układu sterującego prędkością obrotową wentylatora.
Jeśli radiator jest zimny, wentylator kręci się wolniej dzięki
czemu pracuje również ciszej. Jeśli radiator zaczyna się
nagrzewać, to wentylator przyspiesza. W takiej sytuacji po
uruchomieniu zimnego komputera wentylator kręci się z minimalną
prędkością i dopiero po nagrzaniu radiatora zaczyna przyspieszać.
Tymczasem wiele płyt głównych nie potrafi poprawnie odczytywać
obrotów wentylatora jeśli są one zbyt niskie - w takiej sytuacji
program monitorujący informuje, że wentylator się nie kręci. Po
paru minutach pracy pojawiają się pierwsze odczyty, ponieważ
prędkość obrotowa wentyla osiągnęła minimalny pułap jaki potrafi
rozpoznać płyta główna. Przykładowo moja płyta MSI KT3 Ultra ARU
potrafi rozpoznać kręcący się wentylator dopiero gdy wiruje on z
prędkością 1500 obr./min. Gdy zamontowałem wentylator Arctic
Cooling TC Pro, to po włączeniu zimnego komputera płyta nie
potrafiła rozpoznać jego obrotów, mimo, że wentylator pracował
prawidłowo. Dopiero po nagrzaniu procesora wentylator przyspieszał
i płyta zaczęła go widzieć :)

Jeśli z kolei obserwujesz wentylator przy otwartej obudowie i
widzisz, że faktycznie po włączeniu stoi w miejscu, to przyczyną
może być jego zabrudzenie. Tu znowu problem ociera się o termiczną
kontrolę obrotów. Gdy radiator jest zimny, układ sterujący
prędkością obrotową wentyla podaje mu mniejsze napięcie, żeby
kręcił się wolniej. Tymczasem zasyfiony wentylator przy tak niskim
napięciu nie ma siły żeby ruszyć. Dopiero, gdy dostanie
prawdziwego kopa napięciowego przezwycięża siły oporu i zaczyna
wirować.

Jeśli nie pomogłem - podaj więcej szczegółów.

--
                        Pozdrawiam, Sniper