Re: głośniki

Autor: Sniper <sniper10000_at_poczta.onet.pl>
Data: Tue 27 Jul 2004 - 12:50:16 MET DST

olkii napisał:

> Czym różnią się głośniki komputerowe od zwykłych.

Zwykle tym, że te komputerowe to zwykła tania tandeta opakowana w
plastikowe pudełko po jogurcie lub tekturowy karton po mleku a w
wybitnych przypadkach pudełko ze sklejki po markowym winie :)
Wybaczcie posiadacze super-hiper zestawów Creative/Logitech ;)

> Chodzi mi o moc. Moje są malutkie i mają 450 W a duża kolumna
> ma tylko 100 W. To nie te same waty?

Niestety, nie te same.

Nieuczciwi producenci (oszuści?) głośniczków komputerowych podają
zwykle moc PMPO, która określa ile potrafią takie "brzęczyki"
wytrzymać w ułamku sekundy. Dlatego często można zobaczyć głośniki
o mocy 1000W PMPO, mimo że w środku siedzi maleńki 5-watowy
transformatorek.

Jeszcze gorzej jest, jeśli producent podaje moc PMPO wzmacniacza,
bo ta informuje tylko o mocy jaką może oddać zasilacz w
pojedynczym impulsie. A ten może osiągnąć naprawdę monstrualne
wartości. Dlatego widząc na pierdziawkach za 70 zł oznaczenie
"2500W mocy!" można być niemal pewnym, że chodzi właśnie o moc
PMPO wzmacniacza. Oczywiście nie ma to nic wspólnego z
rzeczywistym graniem i jedynie ładnie wygląda na pudełku w
sklepie.

Prawidłowym oznaczeniem stosowanym w profesjonalnych kolumnach
jest moc znamionowa (RMS), która określa rzeczywistą moc z jaką
potrafią pracować kolumny przez dłuższy czas - tak aby głośniki
nie uległy zniszczeniu. Głośnik o mocy 100W podłączony do
odpowiedniego wzmacniacza potrafi zrobić naprawdę duuuużo huku,
wielokrotnie więcej niż komputerowa pierdziawka. Nie wiem, czy
którykolwiek producent tak potężnej kolumny ośmieliłby się podać
na pudełku moc PMPO - obawiam się, że nawet ciężko byłoby coś
takiego zapisać :)

Innym oznaczeniem jest też moc muzyczna. Różnica między mocą
muzyczną a znamionową polega na tym, że moc znamionową mierzy się
w długim okresie czasu a moc znamionową tylko przez np. 2 sek. W
większości wzmacniaczy bez stabilizacji napięcia zasilającego moc
muzyczna jest ok. 2x większa od znamionowej. Stąd też takie
określenie jest często stosowana do opisywania sprzętu tańszej
klasy (i lepszych zestawów komputerowych), bo w miarę przyzwoicie
prezentuje się na pudełku. No i jest się czym pochwalić!

--
                        Pozdrawiam, Sniper