Re: Jak należy użytkować notebooka- v.s. bateria ???

Autor: Saiko Kila <fnvxbxvyn_at_phgzr.vqrn.arg.cy>
Data: Tue 27 Jul 2004 - 00:13:43 MET DST

Proces "BliSki." <BliSki-Wp--@wp.pl> zwrócił błąd:
> Mogę prosić o jakieś dodatkowe źródło takiej informacji??

Proszę bardzo. Przystępnie jest np. tu:
http://www.batteryuniversity.com/parttwo-34.htm
http://www.engineeredpower.com/lithium_bat_info/index.html
http://www.buchmann.ca/chap5-page1.asp
http://www.batteriesdigest.com/id204.htm (to samo zmodyfikowane)
http://www1.jaycar.com.au/images_uploaded/recharge.pdf
http://www.elecdesign.com/Articles/ArticleID/6166/6166.html

Więcej o bateriach:
http://tinyurl.com/5akgt
http://wirelessreview.com/ar/wireless_power_liion/
http://www.computerhope.com/battery.htm
http://www1.jaycar.com.au/images_uploaded/battglos.pdf

Naukowo o ładowarce do baterii litowych i samych bateriach:
http://www.eetasia.com/ARTICLES/2000MAR/2000MAR20_AMD_PD_TAC1.PDF
http://www.sst.nrel.gov/topics/batteries.html

Rozładowanie pełne baterii Li-ion jest dla niej bardzo niezdrowe. Dlatego
m.in. ma ona układ zabezpieczający przed tym - także przed przeładowaniem i
przegrzaniem. Niestety układ ten musi kontrolować bardzo precyzyjnie
parametry baterii i z czasem (albo od razu jeśli jest niskiej klasy) trochę
może głupieć. Zauważ, że niektóre baterie Li-ion wyłączają się _zupełnie_
jeśli napięcie spadnie poniżej poziomu krytycznego. Tylko specjalistyczny
zabieg pozwala włączyć taką baterię jeśli w ogóle się da to zrobić. Właśnie
dlatego nie polecam kompletnego rozładowania - jeśli po tym nie nastąpi
naładowanie to proces samoistnego rozładowania może doprowadzić do stanu w
którym bateria nadaje się tylko do zasilania kosza na śmieci.

Oczywiście niektórzy polecają co jakiś czas całkowicie rozładować, np.
firma Fujitsu-Siemens:
http://tinyurl.com/4xp9a

Niezupełnie się się z nimi zgadzam - to nie musi zaszkodzić i zwykle nie
zaszkodzi, ale _może_ zaszkodzić. Poza tym są różne technologie Li-ion, w
tych artykułach można trochę o tym poszukać. Pionierem w tej dziedzinie
była firma Sony, na jej stronach też coś widziałem na ten temat.

W linkach na samym początku zalecają niepełne rozładowywanie - powoduje to
zwiększenie liczby cykli, a o to chyba chodzi? Poza tym bateria litowa jest
na tyle odporna na rózne "efekty" że nie ma się co za bardzo przejmować jej
utrzymaniem. Po prostu używać jak wygodnie.

--
Saiko Kila -- JID: saikokila@chrome.pl -- email: pomyśl! -- GG: 4088862
"Ciężki jest dobry. Na ciężkim możesz polegać. Jeśli nie zadziała zawsze