Re: Kieszen na dysk - jaka?

Autor: lew <lew666_at_op.pl>
Data: Sat 24 Jul 2004 - 12:36:27 MET DST

Adam 'Adak' Kępiński wrote:

> Podobno dyski z rpm 7200 lubia sie grzac (widze to po swoim Seagacie)

co do seagate'ow - zgadza sie w 100%

> ale
> w takim razie do jakiej kieszeni go wsadzic? Aluminiowej? A moze z
> wiatrakami? A jesli z wiatrakami to jaka, zeby mnie szlag nie trafil o
> "wziiuuuuu"?

generalnie przy kieszeniach "noname" jest prob - albo puszczasz
wentyl/wentyle na max i chlodzenie jest jeszcze jako-takie, ale halas
uciazliwy. rozwiazania z opornikami nie polecam z prostej przyczyny -
badziwiaste wiatraczki 40x40 dolaczone do wiekszosci kieszeni po prostu
siadaja bardzo czesto po takich modyfikacjach w stosunkowo niedlugim czasie.
rozwiazaniem jest np. kieszen z mozliwoscia montazu KILKU wentylatorkow
40-tek zaopatrzona w markowe wentylatorki pracujace na 5V np. Papst 412S
(swego czasu 15 PLN/szt na allegro). taki mod znacznie podrozy cene
kieszeni noname, ale jeden wentyl na 5V - nawet Papst 40x40x20 - nie
zapewni przyzwoitego schladzania takiego dysku jak seagate).
zaproponowane rozwiazanie jest praktycznie bezglosne i dodatkowa zaleta
jest fakt wyciszenia HDD przez sama kieszen (co akurat w barracudach nie
jest az tak niezbedne).
nie sprawdzana przeze mnie alternatywa bylyby zewnetrzne wentyle z
nadmuchem na kieszen albo aluminiowa kieszen z pasywnym chlodzeniem
radiatorowym (podobno mozna trafic naprawde wydajne modele, tylko te
ceny..).
aha - mysle ze otwory wentylacyjne/wiatraki w "dachu" obudowy moga
znacznie obnizyc temp. w okolicach zatok 5 1/4 a wiec i kieszeni HDD

pozdrawiam