Re: Polaczenie 2 kompw za pomoca modemow?

Autor: Gabriel <geyb_at_polbox.com>
Data: Tue 20 Jul 2004 - 22:56:15 MET DST

_wisnia_ wrote:
> Witam!
>
> Mam dwa kompy w kazdym modem. Trzeba mi je ze soba ssieciowac. Czy jest
> to mozliwe przez modem? Cos mi mowi, ze nie bardzo ale pytam dla pewnosci. Z
> gory dzieki za wszelkie wskazowki. Pozdrawiam

Jest to możliwe i to na kilka sposobów.

Sposób 1
Oba modemy muszą mieć możliwość pracy na linii dzierżawionej. Co
najmniej jeden z nich musi również dostarczać zasilania do linii
telefonicznej.

Sposób 2
Oba modemy muszą mieć możliwość pracy na linii dzierżawionej. Do linii
telefonicznej podłączasz równolegle zasilanie kilkudziesięciu V (przez
rezystor oczywiście na wszelki wypadek).

Sposób 3
Dowolne dwa modemy łączysz przez centralkę telefoniczną (taką jak w
małym biurze)

Sposób 4
Dowolne dwa modemy łączysz przez układ elektroniczny, który symuluje
działanie centralki. Taki układ dostarcza zasilania oraz odpowiada za
zestawienie połączenia - gdy jeden z modemów podnosi słuchawkę na linii
do drugiego modemu pojawia się sygnał dzwonienia, a po podniesieniu
drugiej słuchawki jest zestawiona rozmowa.

Znane mi sposoby ułożyłem w kolejności od najprostszego do najbardziej
skomplikowanego (do samodzielnego wykonania).

Od strony programowej wygląda to jak zwykła komunikacja klient-serwer.
Jeśli chodzi o symulację połączenia sieciowego, jeden pecet musi mieć
działający serwer ppp, a drugi dialera ppp. Nawet w windows 9x było to
możliwe (pod nawzą Dial'Up Server, dla W95 był zdaje się w dodatku MS
Plus for W95). O Linuksach nie piszę, bo tam takie oprogramowanie było
dostępne od zawsze.
Do testów jednak polecam lekturę komend w języku Hayes-AT (bo pewnie
masz oba modemy zgodne z tym językiem) i ręczne zestawienie połączenia
pomiędzy modemami. Później zabierz się za boje z połączeniem ppp.
Piszę wszystko z czapy, bo jakoś nie miałem okazji, żeby przetestować to
wszystko "na żywca", ale kiedyś w końcu się pokuszę, bo przy niewielkich
nakładach finansowych można zrealizować transmisję danych na odległości
rzędu kilometrów, a nie kilkudziesięciu (czy set) metrów, jak w zwykłej
taniej sieci. Tylko ta szybkość... max 33,6 kbps, ale do wielu rzeczy to
wystarczy.

Gabriel