Re: nowy komp

Autor: Sniper <sniper10000_at_poczta.onet.pl>
Data: Mon 19 Jul 2004 - 22:43:29 MET DST

Zbychu napisał:

> Czy przy okazji zamówić od razu wentylator do obudowy,
> a jeśli tak to jaki (nie za drogi) i ile sztuk?

Najpierw ustal dokładnie, jakie otwory będzie miała twoja obudowa. Ja
mam Chieftec CX i potrzebowałem do niej 2 wentyli 80 mm wyciągajcych
powietrze z tyłu obudowy, 2 wentyli 92 mm do zamontowania w prawym
boku do chłodzenia dysków i 2 identycznych do zamontowania w lewym
boku do chłodzenia kart w slotach AGP/PCI.

Do tyłu obudowy zakupiłem Arctic Fan Pro TC:
http://www.angela.pl/index.php?action=TowarPokaz&id_towaru=558
i wentyle okazały się wprost rewelacyjne. Nawet cichutki dysk Seagate
Barracuda IV pracuje głośniej od nich. Jeśli zaś wyłączę wszystkie
zagłuszające napędy, to wentylatorów prawie nie słychać.

Do boków kupiłem natomiast Zalman ZM-F2:
http://www.angela.pl/index.php?action=TowarPokaz&id_towaru=189
i z tych raczej nie jestem specjalnie zadowolony. Przy podłączeniu
bezpośrednio do zasilania wyją wprost potwornie (inna sprawa, że
równie potwornie dmuchają). Na szczęście, w zestawie z wentylatorem
jest przejściówka z wlutowanym rezystorem (widać go na zdjęciu).
Podłączenie wentyla przez tą przejściówkę znacznie spowalnia jego
obroty, zachowując niezłą wydajność (do chłodzenia dysków wręcz
idealną) i bardzo poważnie redukując produkowany szum, do tego
stopnia, że podczas trzymania wentylatora w łapce słychać jedynie
cichutki przepływ powietrza. Niestety, po zamontowaniu w obudowie,
robi się już lekki szmerek, bo kratki w obudowie i chłodzone elementy
(np. dyski) skutecznie stawiają mu dodatkowy opór. Jeśli ci to nie
przeszkadza, możesz go kupić, bo za te pieniądze ciężko jest znaleźć
dobre wentyle 92 mm. Najwyżej podłączysz je przez regulator Zalman Fan
Mate 2:
http://www.angela.pl/index.php?action=TowarPokaz&id_towaru=623
i wtedy będziesz mógł wysterować je jeszcze trochę wolniej. Albo po
prostu wymienisz rezystorek w przejściówce.

Uważaj natomiast na dość istotny element: z tyłu obudowy wentylator
musi wyciągać powietrze na zewnątrz. Możesz zatem zamontować tam
dowolny wentyl, zarówno z jednostronnym mocowaniem (4 otwory na śruby,
jak w Arctic Fan Pro TC), jak i dwustronnym (8 otworów). W bokach
obudowy wentylatory muszą zasysać powietrze do środka... i tu rodzi
się problem. Jeśli kupisz wentyl z jednostronnym mocowaniem, to nie
będziesz miał go jak zamontować, bo wentyle są tak skonstruowane, że
otwory na śruby mają po stronie wydmuchującej powietrze. Mówiąc
inaczej: jeśli przykręcisz go do boku, to zamiast zasysać, wentyl
będzie wydmuchiwał. Musisz zatem do boków kupić wentyle z dwustronnym
mocowaniem, takim jak wspomniany wcześniej Zalman. Jeśli zaś kupisz
coś takiego:
http://www.4max.pl/produkt.asp?g=77&gg=76&id=949
nie będziesz mógł zamontować go przy pomocy śrubek. Oczywiście
bedziesz mógł przyczepić go opaskami do kabli, ale nie będzie to zbyt
piękne rozwiązanie.

No i kolejna sprawa: jeśli kupisz kilka wentyli, pomyśl jak je
wszystkie podłączysz. Wspomniane przeze mnie wentyle mają małe wtyczki
do podłączenia bezpośrednio do płyty głównej (takie jak wentyl od
procesora). Na mojej płycie są aż 4 takie gniazda, ale mimo to i tak
mi ich nie wystarczyło - musiałem dorobić sobie kabelki
rozgałęziające. Możesz również przerobić wtyki na duże molexy i wtedy
podłączysz je bezpośrednio do zasilacza. Pomyśl o tym przed zakupem.

> jeszcze jaki wentyl na procesor (Athlon M 2500XP) (chciałbym
> podkręcić).

Sobie kupiłem Arctic Cooling Cooper Silent 2 Rev. 2:
http://www.arctic-cooling.com/en/products/copper_silent2r2/
i jestem bardziej niż zadowolony. U mnie na Athlonie 1800+ sprawdza
się znakomicie (doskonale chłodzi) i jest niezwykle cichutki. Jest też
wersja z automatyczną regulacją obrotów (TC). Miałem ją przez dwa dni,
ale na moim procku wentyl wyraźnie się nudził, kręcąc się tak wolno,
że płyta w ogóle nie rozpoznawała jego obrotów do momentu, gdy
procesor wyraźnie się nagrzał. Myślę, że do Bartona będzie idealny.

--
                        Pozdrawiam, Sniper