Re: FEEL ESP-300ATXSP4 + ARCTIC PRO TC

Autor: Sniper <sniper10000_at_poczta.onet.pl>
Data: Mon 19 Jul 2004 - 21:32:57 MET DST

(...) napisał:

> zamierzam zmienić oryginalny, głośny wiatrak w zasilaczu
> (FEEL ESP-300ATXSP4 300W) na wiatraczek ARCTIC PRO TC;
> mam jednak obawy czy arctic przy swoich skutecznych 1300-1700
> obrotów da radę ochłodzić owy zasilacz

Myślę, że powinien dać sobie radę. Jakiś czas temu kupiłem dwa takie
wentylatory do wyciągania powietrza z obudowy. Byłem bardzo pozytywnie
zaskoczony jego wydajnością przy tak cichej pracy, więc postanowiłem
na próbę zamontować go na radiatorze procesora (Athlon 1800+), gdzie
do tej pory pracowała prawdziwa "suszarka" Titan śmigająca z
prędkością 4500 obr./min. Ostatecznej próby wentyl nie przetrwał, bo
po dłuższej pracy procesor wyraźnie się przegrzewał, ale i tak nie
liczyłem na to, że wytrzyma tak długo. Do chwili, gdy wykonywałem
normalne zadania biurowe, wentylator skutecznie utrzymywał temp.
procesora na poziomie 50 st. (dokładnie tak samo, jak jego
poprzednik). Dopiero gdy odpaliłem test Prime 95, po 15 minutach
grzania usłyszałem pierwszy alarm informujący mnie o przekroczeniu
temp. 60 st. (poprzednik w tym teście osiagał maksimum 57 st.). Dłużej
nie testowałem - nie chciałem skrzywdzić procka ;) Ale mimo to -
myślę, że to znakomity wynik.

Zaskoczony jakością tych wentyli postanowiłem kupić wentylator tej
firmy do chłodzenia procesora. Wybrałem Arctic Cooling Copper Silent 2
TC Rev. 2: http://www.allegro.pl/show_item.php?item=28479467
Jakość tego wentyla przerosła moje najśmielsze oczekiwania - przy
absolutnej ciszy wentylator kręcił się tak wolno, że moja płyta przez
pierwsze 15 minut pracy komputera w ogóle nie rozpoznawała jego
obrotów! Dopiero, gdy procesor zdrowo się nagrzał, wentylator osiągał
1500 obr. i płyta zaczęła sygnalizować, że wreszcie zaczął pracować :)
Musiałem wymienić go na model stałoobrotowy (bez Thermal Control)
kręcący śmigłami z prędkością 2200 obr. Przynam, że teraz jest
naprawdę cichutko (nie licząc wyjących dysków) i chłodno. Słowem:
rewelka za niewielkie pieniądze.

Myślę, że sukces tych wentylatorów polega na specjalnym wyprofilowaniu
ich śmigieł - jeśli im się przyjrzysz, zauważysz że mają bardzo
ciekawy kształt, zupełnie inny od pozostałych modeli.

--
                        Pozdrawiam, Sniper