DVD-RAM w praktyce

Autor: latet <latet_at_rr.pl>
Data: Sat 03 Jul 2004 - 12:20:59 MET DST

Witam,

Potestowałem trochę DVD-RAM w praktyce.

Napęd: LG 4082B
Płytka: DVD-RAM 4.7 GB 3x Maxell (dołączona do nagrywarki).

Zauważyłem, że:

1.
Driver potrzebny jest tylko i wyłącznie wtedy, jeśli chcemy na płytce
zapisywać pakietowo w formacie UDF. (Do odczytu takiej płytki drivera nie
potrzeba).

Jesli zaś chcemy używać FAT32, to żaden driver nie jest potrzebny ani do
sformatowania płytki, ani do zapisu danych w locie, ani do ich odczytu.
(Przynajmniej pod WinXP). Czyż to nie piękne? I po co komu jakiś Mt. Rainer?

2.
Zapis na DVD-RAM jest bardzo wolny. Wolniejszy niż podaje specyfikacja.
Nagrywając pakietowo (w locie) osiągnąłem prędkość 1.2 MB/s (~1x) -
niezależnie czy płytka była sformatowana jako FAT32 czy UDF.
Nagrywając "normlanie" (pod Nero) - faktyczna prędkość wyniosła 1.85 MB/s
(~1.4x), mimo, że w oopcjach Nero wybrałem prędkość 3x (zresztą innego
wyboru nie było).

Zmartwiło mnie to, bo teoretycznie ta nagrywarka powinna wypalić tę płytkę
3x. Ale może ta prędkość to max. osiągane pod koniec krążka, a ja nagrywałem
tylko 700 MB (co i tak trwało prawie 10 minut (pakietowo)).
Niemniej jednak:

3.
Odczyt z DVD-RAM odbywał się z prękością ok. 4 MB/s (3x) - także dla plików
nagranych na początku płytki.

4.
Wg Nero ("Disc Info") - pojemność czystej płytki DVD-RAM jest
o ponad 100 MB mniejsza niż płytek ?R(W), mimo, że wszystkie
oznaczone są tak samo "4.7GB":

DVD+R = 4483 MB
DVD+RW = 4483 MB
DVD-R = 4489 MB
DVD-RW = ? ? ? MB
DVD-RAM = 4369 MB

To spora różnica, nie wiem czy to prawda, czy po prostu Nero źle pokazuje.

5.
Tu nie odkryję Ameryki, ale przekonałem się, że nagrać płytkę w UDF2.0 pod
Nero to nie to samo co sformatować płytkę w UDF2.0. Tylko w drugim przypadku
możliwy będzie potem zapis pakietowy (w locie).
Natomiast Nero traktuje sformatowaną płytkę jak całkowicie zapisaną i trzeba
użyć zwykłem fukcji kasowania RW, aby móc coś na nią zapisać pod Nero.

Pozdrawiam,

latet

=====
Reality is for those who cannot cope with Middle-earth.