Re: czy mozna wtyczke USB wyciagac i wkladac gdy komputer jest wlaczony??

Autor: Radosław Sokół <rsokol_at_magsoft.com.pl>
Data: Sun 20 Jun 2004 - 14:07:20 MET DST

Marco wrote:
> Chyba nie zlicze ile razy to robiłem i nic (na szczęście) się nie stało.

Masz niesamowite szczęście, ale powinieneś przestać go
nadużywać.

> A co z innymi wtyczkami, np. od monitora?

Monitor można podpinać pod warunkiem, że przed podłączeniem
wyrówna się potencjały mas przez dotknięcie obudowy wtyczki
do obudowy gniazdka i wsuwa się wtyczkę tak, by obudowy były
cały czas zwarte. Monitor nie korzysta z zasilania dostarcza-
nego przez komputer, więc większego niebezpieczeństwa nie ma
(ale bez zachowania powyższych zasad można spalić wyjście
karty graficznej jakimś wyładowaniem).

> Kurcze - jakoś nie widzę podstaw
> żeby coś się miało zepsuć. Kidyś tylko mi się zdarzyło, że system zawisł.

Podstawą jest to, że 1) podpięcie Vcc bez masy już samo w
sobie nie jest dobre dla elektroniki, 2) przy niepewnym
wtykaniu może dojść do 'migotania' poboru prądu, może
wytworzyć się jakaś iskra z kondensatora albo coś jeszcze
innego. Wtyczki przystosowane do hot-plug zawsze najpierw
łączą masy, potem zasilania, a potem dane sygnałowe, a
wtyki PS/2 zwierają wszystko na raz w losowej kolejności
w zależności od jakości gniazdka i tego, jak krzywo się
wkłada wtyczkę.

| Radosław Sokół  |  mailto:rsokol@magsoft.com.pl          |
|                 |  http://www.grush.one.pl/              |