Re: Czy stara plyta obsluzy dysk SATA ?

Autor: Michal Bien <mbien_at_wywalto.uw.edu.pl>
Data: Wed 16 Jun 2004 - 17:34:45 MET DST

Pejti <pejti@gazeta.pl> wrote:

> Witam, mam plyte glowna pod Durona 850, niestety nie pamietam modelu -
> jakis shit Shuttle.

            No to super. Teraz mamy zgadywac bo Ci sie nie chcalo sprawdzic?
Nawet jak gdzies posiales instrukcje do plyty [niezbyt rozsadne zachowanie]
to mogles zadac sobie minimum wysilku i sprawdzic model plyty np: przez
Everest, dawnej AIDA.

> Czy da rade podlaczyc pod ta plyte taki dysk (> 160GB)

            Bezposrednio pod plyte nie - z szybkosci procesora zgaduje ze to cos
na KT133/133A => southbridge VIA686B nie obsluguje SATA. Zawsze mozesz
kupic kontroler SATA na PCI, pytanie tylko po co? Z SATA sa na razie same
problemy - wymagaja specjalnych wtyczek w zasilaczu lub przejsciowki,
starsze narzedzia/systemy maja z nimi problem, dyski Seagate SATA sa
wyraznie glosniejsze niz identyczne modele PATA, a zalet na razie prawie
nie ma - wiekszosc dyskow/kontrolerow ma w swojej elektronice zaszyty
mostek PATA-SATA i nie obsluguje takich wartosciowych cech nowego standardu
jak chociazby kolejkowanie zapisu/odczytu, co w przypadku SCSI istnieje od
dawien dawna.

> i czy bede mogl wykorzystac jego pelna pojemnosc?

            Zalezy od BIOSU i systemu. Tak czy siak przed instalacja tak duzego
dysku zalecane jest zaktualizowanie biosu do najnowszej wersji [zwlaszcza
ze plyta jest stara] tak by obslugiwal adresowanie 48bit LBA oraz
ewentualnie stosowny patch do OSa.

> Czy moze lepiej kupic ATA ?

            IMHO na dzis zdecydowanie tak, zwlaszcza ze Twoja obecna plyta nie
obsluguje SATA. To obiecujacy stadard [np: takie ciekawe wlasciwosci jak
hot plug dyskow czy kolejkowanie polecen zapisu/odzytu], ale na dzis w jest
jeszcze niedojrzaly, jego implementacja jest kulawa i na razie wiecej z tym
problemow niz pozytku. Sytuacja jest IMO analogiczna jak w przypadku USB w
1996-1997 r - wtedy to byl problematyczny i malo przydatny gadzet, po kilku
latach, upowszechniniu i osiagnieciu dojrzalosci jest teraz bardzo wygodnym
rozwiazaniem - standardem urzadzen peryferyjnych.

--
MSI K7T Turbo2; ATB0 1700@2000+ 1,5V; 512MB PC133 RAM Spectec; TTC-D5TB/4TC
SamsungSM750P; GF2Ti 64MB TV; TV/FM PV-BT878+/wFM; SBLive1024&U.WS303/WG902