Re: Zabytkowe kontrolery

Autor: TK <nospam-kochmans_at_polbox.com>
Data: Wed 16 Jun 2004 - 13:47:23 MET DST

Użytkownik Radosław Sokół napisał:

> Po pierwsze, kontroler to masz na dysku twardym. To, co wty-
> kasz w płytę główną, to karta interfejsu.

No dobrze, jak zwał tak zwał. Ale o ile mnie pamięć nie myli to w
czasach, gdy to coś nie było wbudowane w każdą płytę główną, to mówiło
się na to właśnie kontroler. No ale nie będę się upierał.

> Po drugie, karty interfejsu IDE dla ISA lub VLB nie miały
> generalnie własnego BIOSu, zatem szukając karty EIDE nie
> licz na przeskoczenie bariery 512 MiB.

512MB to więcej niż trzeba.

> Po trzecie, niektóre karty VLB/ISA miały możliwość wybrania
> zworkami częstotliwości taktowania magistrali IDE, przez
> co możliwe było wykorzystanie szybszych trybów PIO standardu
> ATA-2 (EIDE).

Acha, czyli EIDE = ATA-2. A czy EIDE = ATAPI?

> Po czwarte, trybu DMA i tak się na nich raczej nie osiągnie.

No i nie potrzeba.

> Po piąte, po co Ci w ogóle takie coś i akurat konkretnie
> ATA-2? ;)

Mam starego trupka (sprzęt klasy 486). Jest w nim kontroler (no dobra,
karta interfejsu), do którego podpięty jest HDD 40 MB. Chciałem do niego
podpiąć CD-ROM (znacznie nowszy od całej reszty LG 48x), ale niestety
komputer go nie widzi. No i ktoś mi kiedyś podpowiedział (bo ja to się
za bardzo nie znam), że to pewnie dlatego, że kontroler - przepraszam,
karta interfejsu - jest IDE a powinien być EIDE.