Re: Dwa pytania...

Autor: Andrzej <nickx_at_wp.pl>
Data: Mon 14 Jun 2004 - 15:52:21 MET DST

> Od początku zastanawia mnie podłączenie moich dysków tj. dysku
twardego,
> nagrywarki CD-ROM i napędu DVD-ROM...
> Wygląda to tak: Primary IDE Master- nagrywarka CD
> primary IDE slave- brak
> secondaryIDE master- dysk twardy (80GB)
> secondary IDE slave- DVD-ROM
> czy takie podłączenie jest poprawne? Gdzieś, kiedyś słyszałam, że dysk

Na podstawie linka i wypowiedzi kolegow mnie z koleji nasunely sie dwa
pytania:

1. Czy to znaczy, ze tryb pracy jest wymuszany od momentu podlaczenia,
(uruchomienia) urzadzen pracujacych pod kontrola IDE?
2. Czy moze tryb pracy ustala sie tylko podczas aktywnosci
(zapis/odczyt) juz uruchomionych urzadzen?

Jesli to drugie jest prawda to polaczenie powyzsze jest dobrym
wariantem. Ma wiele zalet np. wspomniane kopiowanie plyt CD "w locie".
Takze w przypadku dwoch dyskow podlaczonych na osobnych kanalach cala
przepustowosc kanalu byla by wykorzystana dla kazdego z nich osobno.
Gdyby jednak byly na tym samym kanale musialy by dzielic sie
przepustowoscia. Inny przyklad: kopiowanie z CD na HDD podlaczonych na
tym samych kanale. Co z tego, ze dysk zapisuje dane z predkoscia wg
standardu UDMA33 skoro i tak szybciej CD nie odczytalby takich danych
nawet gdyby CD byl na osobnym kanale. Bylaby z tego jedynie taka
korzysc, ze HDD moglby w tym czasie dokonywac rownolegle innych operacji
ale przeciez zwykle staramy sie nie uruchamiac wielu procesow
rownoczesnie nawet w najszybszych pecetach. Sprawdzaliscie to
eksperymentalnie?

Co do drugiego Twojego pytania, flashowanie biosu z poziomu windowsa
praktykowalem, zadzialalo :)

--
-A&D-