Re: karta graficzna- RAMDAC.

Autor: Rafał Bartoszak (sprocket_at_sys.BezSpamu.pl)
Data: Wed 14 Apr 2004 - 19:17:45 MET DST

Dnia 2004-04-14 18:01:22, indywiduum zwane *pawel o.* wymodziło przez
port 119 co następuje:

> witam,
>
> przegladam i porownuje sobie karty graficzne wszelakiej masci i jedna rzecz,
> o ktorej nie mam pojecia to tajemniczy skrot RAMDAC. zwykle widywany jest on
> w towarzystwie opisu typu `2x400MHz`.
>
> czy moglby mi ktos powiedziec czym jest RAMDAC, za co jest odpowiedzialny,
> jakie wartosci sa uznawane za wymagane / minimalne, a jakie za wysokie?

DAC = Digital-Analog Converter.
Przetwornik cyfrowo-analogwy. Układ odpowiedzialny jest za przetwarzanie
cyfrowej informacji o kolorze pikseli zamisanej w RAM karty graf, na
sygnał analogowy zrozumiały dla analogowego monitora.

Zasadnicze parametry to: szerokość toru sygnału cyfrowego (dzisiaj to
prawie zawsze 24 bity) i pasmo przenoszenia sygnału (350 - 500 MHz).

Pasmo odpowiada za ostrość obrazu, i do domowych zastosowań jest aż za
szerokie. Oczywiście im szersze, tym lepiej, ale dobre monitory mają ok
200-300 MHz, więc 400 MHz RAMDAC'a jest w stanie sprostać monitorom z
bardzo wysokiej półki. Niestety, za RAMDAC'kiem są jeszcze filtry RGB,
które mogą skutecznie zawęzić pasmo i przez to zepsuć obraz (niektórzy
nawet je wycinają).

2x400 MHz oznacza, że karta ma dwa układy RAMDAC (tzw. DualHead) i jest
w stanie wytworzyć dwa niezależne obrazy.

HTH

pozdro...

[ |>|>|> sprocket  |   sprocket_at_sys.BezSpamu.pl    ]
[ Rafał Bartoszak  | maile w HTML'u lądują w koszu ]
[...i dlatego Kartagina musi zostać zniszczona...! ]