Re: UPS - a "duze" olowiowe akumulatory - pytanie do praktykow - dlugie

Autor: A_Zet (adek124_at_poczta.onet.pl)
Data: Sun 28 Mar 2004 - 12:47:41 MET DST

Dnia Fri, 26 Mar 2004 19:28:54 +0100, Bucz
<firepunch_at_-----zabezpieczenie-----go2.pl> napisał(a):

[...]

>niestety te testy jakos niepomyslnie wyszly (dawno temu to bylo) ups
>trzymal w prawdzie dluzej ale tylko 2x ... w sumie powienien z 6x
>dluzej.,.. z tad wnioskuje ze moj ups jest za bardzo "inteligentny" i
>jakos proboje chronic aku przed calkowitym rozladowaniam i mimo ze ma
>prad odcina powera...

Ja mysle, ze przyczyna zlych poprzednich doswiadczen byly rozne
rodzaje akumulatorow, tak przypuszczam. Bo jesli 12V w UPS bylo
realizowane poprzez akumulator zasadowy, a Ty podlaczyles kwasowy,
w dodatku moze cienkim przewodem, to opis nieszczescia jest
zrozumialy, niestety...

Zasadowy ma teoretycznie 1,2V/ogniwo, kwasowy zas 2V. Ale... jesli
dla kwasowego jest to w miare stabilne (wahania tylko w zaleznosci od
gestosci kwasu) to w zasadowym sprawa nie jest analogiczna, gdyz to
jest srednie napiecie a nie nominalne. I jesli zastosowany akumulator
zasadowy, szczegolnie swiezo po naladowaniu, bedzie mial nawet
1,26V/ogniwo, czyli w razie awarii zasila napieciem 10*1,26=12,6V.

Teraz do takiego ukladu podlaczasz kwasowy z jego SEM ok. 12V, w
dodatku przewodem z jakas liczaca sie opornoscia, to po prostu
zasadowy nie dosc, ze podtrzymuje napiecie zasilajace przetwornice, to
jeszcze laduje akumulator zewnetrzny. To przy zalozeniu, ze w UPS
jest zasadowy. Ale moze byc tez kwasowy, wowczas jest istotne
podlaczenie glownie, czy nie ma tam za duzego spadku napiecia miedzy
tym zewnetrznym a zaciskami na wewnetrznym.

Ja bym zrobil taka kombinacje: dal zewnetrzny jaki dales, ale
uzupelniony o dodatkowe ogniwo z drugiego akumulatora zewnetrznego,
czyli krotko mowiac, podpial bym 14V zamiast 12. Mysle, ze wowczas
byc uzyskal w poblizu swoich teoretycznych obliczen, czyli te 6x.

--
Adek {maile na adres z newsow przed czytaniem są wrzucane
do kosza. Wlasciwy to adek124(małpa)w.domku.prv.pl}