Re: jak sprawdzic monitor?

Autor: TK (nospam-kochmans_at_polbox.com)
Data: Thu 25 Mar 2004 - 16:21:10 MET

Użytkownik Nastyd napisał:
> Witam!
>
> Zamierzam kupic uzywany monitor. Chcialbym go dokladnie sprawdzic, zeby nie
> bylo pozniej niespodzianek. Posiadam Nokia Monitor Test, ale niestety
> zupelnie nie wiem, na co zwracac uwage :(. Prosilbym o jakies podpowiedzi
> lub link (moze byc po angielsku). Przydalyby sie tez informacje, jak go
> pozniej dostroic (uniformity, moire, convergence).

Najbardziej typowe wady monitorow CRT to problemy z geometria (zwlaszcza
w rogach ekranu) i konwergencja, czyli zbieznosc kolorow. Na planszy z
roznokolorowymi kreskami patrzymy czy np. kreska niebieska dotyka
czerwonej, czy moze jest troche przesunieta. Oprocz tego warto zwrocic
uwage czy linie nie sa pokrzywione w rogach badz na krawedziach, bo nie
w kazdym monitorze da sie to wyregulowac.
Na planszach przedstawiajacych poszczegolne kolory patrzymy czy nie ma
przebarwien, tzn. czy na calym ekranie kolor jest taki sam. Jesli nie
jest to warto zrobic degauss, a jesli to nie pomoze, to niedobrze.
Na planszach przedstawiajacych drobna siatke patrzymy, czy nie ma mory
(moire). Jesli widoczne sa jakies ksztalty (okregi, nawiasy, owale), to
znaczy ze niestety jest mora.

A co do strojenia to najlepiej to zrobic patrzac wlasnie na plansze
testowe, choc jesli trzeba stroic, to juz jest niedobrze. Porzadny
monitor powinien byc pozbawiony takich problemow jak rozjechana
konwergencja.