Re: Kto wie - SCSI

Autor: Sander (ROT13_fnaqre3_at_tnmrgn.cy_ROT13)
Data: Mon 22 Mar 2004 - 17:13:17 MET

"Jacek Marek" <no.spam_jmarekw_at_interia.pl> w news:c3msfu$ia2$1_at_diplo.bci.pl
napisał(a):

> 1. A jak jest z dyskami SCSI, BIOS kontrolera SCSI musi byc jakos
> odpowiedni (nowy) czy co?

Nie powinno być problemu.

> 2. Wkladajac dysk LVD 160MB/s do kontrolera UW3 (80MB/s), UW2 (40MB/s) z
> jaka predkoscia bedzie dzialal przykladowo 80 i 40 czy jakas inna?

Dla dysków SCSI opracowane zostały specjalne kontrolery, które mogą
inteligentnie zarządzać jednocześnie siedmioma urządzeniami podłączonymi do
jednego kanału, nie obciążając przy tym głównego procesora. Zaletą technologii
SCSI jest kolejkowanie zadań dla dysków. Napęd SCSI po otrzymaniu zadania na
czas jego wykonania odłącza się od magistrali, umożliwiając w tym czasie
komunikację innym urządzeniom SCSI,
przez co ogólna wydajność systemu znacznie wzrasta. Inną przewagą SCSI nad
EIDE jest możliwość kopiowania danych z jednego urządzenia SCSI na drugie bez
pośrednictwa procesora. Połączenie magistralą SCSI dysków twardych, skanerów
czy innych pamięci masowych przynosi wymierne korzyści. Skanowane zdjęcie za
pomocą skanera SCSI od razu jest zapisywane na dysk SCSI. Procesor nie zajmuje
się przesyłaniem danych, zatem nic nie stoi na przeszkodzie, aby w tym czasie
obrabiać Photoshopem poprzednio zapisane zdjęcia.
W przypadku dysków EIDE zarządzanie przesyłem danych wygląda inaczej.
Kontrolery ATA montowane na płytach głównych wykorzystują do transmisji danych
magistralę PCI, która ma przepustowość 133 MB/s. Z szyny PCI informacje
trafiają do części chipsetu zawierającego układ kontrolera ATA, skąd wędrują
do pamięci i procesora. Jak widać, dane odczytywane i zapisywane z dysku
twardego EIDE przebywają w komputerze długą drogę. Co więcej, muszą one
dzielić pasmo przepustowości magistrali PCI z innymi urządzeniami (kartami
dźwiękowymi, tunerami TV itp.). Na dodatek w standardzie EIDE do jednego
kanału kontrolera można podpiąć jedynie dwa urządzenia.

--
[ SANDER | ABIT IC7 + P4 2.4C @ 3.00 + CNPS7000A-Cu + 1024MB PC3200 ]
[ Iiyama Pro450 + GF FX 5700 U 128MB 515/1015 & SBLive + 4 Speakers ]