Systematyczne resety kompa

Autor: Grzegorz (skaruzgWYTNIJTO_at_poczta.onet.pl)
Data: Thu 11 Mar 2004 - 20:33:33 MET

Mniej więcej od tygodnia mam problem z komputerem (Duron800, 392RAM - nie DDR -
jedna kość 256 i druga 128 - różnych producentów, IBM 30GB 7200RPM, płyta
Soltec KAV75, grafika Creative GeForce 2MX, nic nie podkręcane). Mam do niego
podłączone SDI. Komputer jest włączony 24h/dobę. Pewnego wieczoru zaczął się
resetować do 20 min (wcześniej - od 3 lat - nie było z nim problemów), dlatego
pomyślałem że może warto go odkurzyć (robiłem to ostatnio rok temu). Nie
dotykałem elementów, ale widocznie coś zruszyłem bo po włączeniu słychać było
tylko pisk przez 3 sekundy a w czwartej się wyłączał. Zaniosłem sprzęt do
kolegi i po 2h sprawdzania okazało się, że to wina wiatraka, który
najprawdopobodniej nie przekazywał prędkości lub po prostu kręcił się zbyt
wolno.

Kupiłem porządny wiatrak z radiatorem, ale to nie był koniec kłopotów. Komputer
nadal się resetował, tyle że "tylko" co kilka godzin, ale nie udało mi się
wywnioskować w jakich sytuacjach. Czasem jest to w nocy, czasem gdy próbuję
uruchomić jakiś program, czasem również bez dotykania się do klawiatury.

Próbowałem zainstalować Windows od nowa, ale pojawiał się tylko blue screen.

Ściągnąłem MemTest86 oraz GoldMemory i przetestowalem pamięć. GoldMemory nic
nie wykrył, a MemTest86 jakiś błąd. Nie wypisał w której to kości, więc testowo
wyciągnąłem jedną i uruchomiłem program ponownie. Tym razem nie znalazł błędów
więc myślałem że będzie już dobrze. Oczywiście nie było, więc zamieniłem
pamięci, myśląc że wyjąłem wcześniej tą dobrą. Komputer resetował się nadal,
dlatego pomyślałem że może obie kości przegrzały się przed wymianą wiatraka.
Pożyczyłem kość od brata, ale problem nie znikł. Nie instalowałem już Windowsa
od nowa, gdyż nie wiem czy to coś pomoże, bo to może nie być wina
oprogramowania a raczej sprzętu, a tylko spędzę ładne kilka(naście) godzin
konfigurowaniu programów.

Czasem komp nie zresetuje się, tylko zawiesi ukazując blue screen z
napisem "IRQL_NOT_EQUAL_OR_LESS" lub "Rozpoczynanie zrzucania pamięci
fizycznej" albo coś w stylu "Sterownik urządzenia uszkodził pamięć fizyczną"
(nie pamiętam dokładnie). Czego do może być wina? Na razie nie zawoziłem
sprzętu do serwisu gdyż komputera potrzebuję na codzień, a w serwisie za samą
diagnozę zapłacę 100 zł a i nie mam pewności czy to rozwiąże problem.

Temperaturę mam na poziomie 42-44 stopni, wiatrak ok. 4300 - 4500 obrotów.