Re: Mam 85 Hz?

Autor: Tomasz Cenian (aaa_at_bbb.ccc.dd)
Data: Wed 03 Mar 2004 - 23:25:14 MET

Użytkownik "Paweł" <USUN_TEN_NAPISpawelral_at_poczta.onet.pl> napisał w
wiadomości news:c252eu$883$1_at_news.onet.pl...
> Musiałm dzisiaj pozyczyć mój telewizor.
> Został mi tuner TV w komputerze i ogladając telewizje zaczałem sie
> zastanawiać
> Czy jeżeli mój monitor ma odświeżanie 85 hz przy 1024x780 to z taką sama
> czestotliwością miga mi tez telewizja ? tak samo odtwarza mi sie obraz
TV
> ?
> Czy jeżeli lepsze monitory mogą pracować na 100Hz mozna powiedzieć że
> kupując tuner TV do komputera mozna mieć w domu telewizor 100HZ który
> normalnie sporo kosztuje ?

Że włączę się trochę do dyskusji. Sam jestem posiadaczem, bardzo chwalonego
swoją drogą tunera Winfast 2000 Expert. Odświeżanie ekranu mam ustawione na
100 Hz i niestety oglądam telewizję w kompie tylko wtedy gdy muszę.
Porównanie jakości przekazu z telewizorem wypada _zdecydowanie_ na korzyść
tego ostatniego.
A winę za to ponosi system PAL i sam producent tunera po części. Standard
systemu PAL to 25 klatek na sek. NTSC ma 30 klatek/sek. Powodem jest
częstotliwość zasilania w Europie (50 Hz) i tam gdzie NTSC (USA, Japonia -
60 Hz), przynajmniej była gdy tworzyły się oba standarty. Trzymając się
standardu PAL - 25 klatek na sekundę odpowiada 50 polom na sekundę, co
drugie pole jest swoistą przeplatanką sąsiednich co doskonale komponuje się
z 50 Hz siecią i pozwoliło na duże uproszczenie strony technicznej.
Przeplatanie obrazu (interlacing) daje w telewizorze wrażenie prawie
doskonałej płynności ruchu, w każdej sekundzie wyświetlanych jest 50 różnych
pól (mimo, że połowa z nich jest tylko mieszanką dwóch sąsiednich).

Producenci tunerów telewizyjnych zaś, uparli się że przeplot nie służy i
jest ogólnie do bani, pogarsza ostrość i tak jak mój Leadtek usuwają
przeplot.
Ze strony Leadteka dot. mojego tunera:
"De-interlace:
Make the best quality for fast-motion video. No noise and flicker on the
edge of motion objects. " Sic!
I teraz, po de-interlace, mamy 25 pól na sekundę. I niczego tu nie zmieni
częstostliwość odświeżania monitora, oczywiście jak zwykle im więcej tym
lepiej, mniej się oczy męczą, ale cały czas na przekazie telewizyjym
odbieranym przez tuner w czasie jednej sekundy wyświetlonych zostanie tylko
25 różnych pól. Różnicę widać gołym okiem, szczególnie przy wydarzeniach
sportowych (piłka nożna, kosz, siatkówka), gdzie systuacja zmienia się
dynamicznie, a usunięcie przeplotu powoduje "skokowość" ruchu. Pieprzyć "no
noice and flicker free on the edge of objects" (brak szumów i czyste
krawędzie obiektów), tym bardziej, że różnica w sotsunku do telewizora jest
praktycznie niezauważalna. Za to utrata płynności przekazu jest znaczna. Być
może producent pomyślał usuwając przeplot o rynku amerykańskim i japońskim,
tam po usunięciu przeplotu zostaje NTSCowskie 30 klatek(pól) / sek. co
zapewne daje już dużo lepszy obraz. Ale co się dziwić na Tajwanie też mają
60 Hz i NTSC...

Reasumując mój przydługi wywód, tuner TV, owszem może stać się niezłą
alternatywą dla telewizora (godząc się na mniejszą przekątną ma się
rozumieć) pod warunkiem, że będzie to porządny tuner z przeplotem (albo
niech chociaż daje możliwość wyboru! a nie żadne tajwańskie badziewie.

--
tomasz cenian tcenian at wa dot home dot pl