Re: przycisk "turbo"

Autor: Radosław Sokół (rsokol_at_magsoft.com.pl)
Data: Wed 31 Mar 2004 - 19:25:22 MET DST

KarolGT wrote:

> zastanawialem sie ostatnnio czy jest mozliwe zrobienie czegos takiego typu
> przycisku "turbo" ktory byl w starszych komputerach. Zastanawialem sie nad
> ty, gdyz mam Athlona 2500 XP ktory ma 1.8 GHz ale gdy zostawiam komputer
> wlaczony na noc (prawie zawsze) to zeby komputer nie bral duzo pradu (a
> przynajmniej choc troche mniej) mozna by mu zmniejszyc taktowanie np. o
> polowe, zyli na jakies 900 Mhz lub cos kolo tego,oczywiscie bez resetu,
> tylko naciskajac przycisk i to wszystko. Domyslam sie ze pewnie bedzie
> problem z mnoznikami, ustawieniami FSB itd itd, w kazdym razie jest to
> [...]

Wystarczy, że użyjesz oprogramowania obsługującego wstrzymy-
wanie procesora w czasie, gdy jest bezczynny. Nowoczesne systemy
operacyjne robią to zazwyczaj same z siebie. Oczywiście również
BIOS musi to wspierać.

Moje K6-2 w serwerach przy braku obciążenia mogą pracować na
samych radiatorach całymi dniami -- wentylatory włączają się
tylko przy większym obciążeniu. Oczywiście na pobór mocy też
ma to duży wpływ.

Z nowoczesnymi procesorami jest niestety nieco gorzej, gdyż
wiele słabszych płyt wyłącza tę opcję, gdyż zmniejsza ona
stabilność działania komputera w niektórych okolicznościach.

| Radosław Sokół  |  mailto:rsokol_at_magsoft.com.pl          |
|                 |  http://www.grush.one.pl/              |