[LONG]Snob's Magazine

Autor: strOOs. (stroos83-cutit-_at_go2.pl)
Data: Fri 20 Feb 2004 - 17:58:02 MET

"Snob's Magazine (czyli Chip+PCWK kontra Polaka portfel)"

Witam!

Po lekturze kilku ostatnich numerow obu magazynow stwierdzam jedno: nie dla
Polakow sa one pisane. W oparciu w ostatnie numery obu sprobuje naswietlic
problem, ktorego najwyrazniej nie zauwazaja ani redaktorzy, ani analitycy,
ktorzy te artykuly im przydzielaja.
Zaczynajac od PCWK i testow ichnich. Plyty glowne: porownujac ceny do
srednich zarobkow Polaka i wymagan klienta (tutaj internautow z pcp) mozna
powiedziec tylko tyle, ze nie powinnismy miec PC-ow. Nowinki techniczne,
czyli A64 - plyty zaczynaja sie od 640zl. Lepiej troche wyglada sprawa plyt
do normalnych procesorow. Plytki do P4 (moze i nie czolowka, ale jednak)
rozpoczynaja sie w cenie bardziej przystepnej, czyli ok.270zl.
Dalej natrafiamy na artykul-test drukarek atramentowych. Lecz bynajmniej nie
drukarek dla potencjalnego klienta, tylko dla osoby ze sfer ponad
przecietnych. Najtanszy model (jedyny ponizej 640zl) HP5150. Chyba jedyny
(wg mnie) do przyjecia...
Patrzac na zarobki Polaka (ktore autorzy pisma oczywiscie wzieli pod uwage)
na nastepnych stronach mamy test laptopow, z ktorych najtanszy to wydatek
rzedu.... 9500zl.... Najdrozszy (i pierwszy zarazem w tescie) to wydatek
ponad 15000zl. Ciekaw jestem ilu Polakow posiada fundusze na takie zabawki.
Dalsze testy to karty dzwiekowe z wyszej polki (piewszy jak zwykle SB Audigy
2 ZS Platinum Pro za 1139zl), kamerki internetowe firm "przodujacych", czyli
Creative, Logitech i Philips. Modeli firmy "Krzak" nie zaobserwowalem;)
Test paneli LCD troche mnie zaciekawia swym tematem: "Panel dla
oszczednych". Najgorszy ma cene 1550zl, co i tak jest duzo, w porownaniu do
tego, za ile mozna kupic najprostsze... Czemu wiec nie zrobic testu dla
ludzi, czyli modeli najprostszych, a nie tych, ktore wg producentow sa
najprostsze i tanie?
Dobil mnie "Wodny swiat", czyli opis wodnego chlodzenia do PC. Najprostsze
zestawy moga kosztowac (typu CPC) kolo 100-150zl. W tescie za to rozpietosc
cen (chlodnica+blok na procesor+zbiornik+wezyki) od 239zl (CPC EFL 12dB
plus) do 1380zl (Innovatek InnovaSET R3MA). Aha, roznica wydajnosci
pomiedzy tymi dwoma modelami byla bliska 1-2 st. C. i zwykle to CPC
wygrywalo...
Pozniej czytamy o takich nowinkach jak szybki laser kolor za 15650zl, siec
LAN przez gnaizdko (2 kompy) za 1100zl, nastepne odtwarzacze MP3 >2000zl
(Philips)
Zaciekawilo mnie jednak zestawienie TOP10 Paneli LCD - wzieto pod uwage
tylko te >18". Czy to nie lekka przesada jak na plskie warunki?
Bylo jeszcze kilka ciekawych (i jak zwykle drogich) testow/nowinek, ale
opisalbym w koncu cale pismo... A duzo ono wartosci merytorycznych nie
zawiera wg mnie - aczkolwiek kilka rzeczy typu e-papier - mnie zaciekawily.
A teraz w ruch idzie CHIP:)
Juz na okladce artykul, ktory moze zaciekawic Polakow - "Badz legalny". To
akurat naprawde ciekawe zestawienie programow darmowych, ktore moga w duzym
stopniu zastapic platne wersje, a wcale nie sa od nich gorsze. Artkul godny
polecenia:)
Ale zaraz ponizej... "Grafika z dopalaczem" czyli test 69 k.graf. w cenach
od 250zl (o, milo, ze low-end opisuja) do.... 4000zl (Ile znacie osob, ktore
karte w takiej cenie kupia?). Aczkolwiek sam test dosc ciekawy, to jednak
mam pewne obiekcje. W tescie na koncu podano "karte ekonomiczna". Jak dla
mnie porodukt ekonomiczny to taki dla uzytkownikow malo i srednio
zaawansowanych, ktorzy nie maja duzo do wydania na PC... A wpisano tu
Radka9600 za 800zl. Czy to nie jest jednak cenowa przesada jesli chodzi o
ekonomie? A w dodatku w zestawieniu ogolnym karty zaczynaja sie od 265 a nie
250zl - drobny blad, a jednak;) Wygral GF5950Gainward za 3990zl.
Bardzo ciekawym urzadzeniem (glownie dla MiniPC) jest nowy naped DVD
Gigabyte'a. Ma on chowana kieszen jak w samochodowych napedach - za panelem.
I mozna go uzywac jako radia i odtwarzacza CD w trakcie gdy komp jest
wylaczony (MA LCD i pokretla do radia na panelu). Ogolnie rzecz biorac
ciekawe rozwiazanie, tylko cena troche jak na DVD odstrasza - 450zl...
Probowalem znalezc linka na GA w Polsce, ale nie ma... model to (dla
ciekawskich) GO-M1600A.
Dalej w Top10 Combo najtaszy jest najekonomiczniejszy, najdrozszy najmniej
ekonomiczny. A miejsca w POWER rozkladaja sie prawie tak samo...
Nastepnym ciekawym artykulem jest test "kadlubkow" czyli MiniPC - sa to dosc
drogie wciaz zabawki, ale bardzo dobre jako rozwiazanie problemu "wygladu
PC". Sa ladna, zgrabne, zajmuja malo miesca, a funkcjonalnoscia (moze poza
ilosci PCI/AGP) dorownuja dzisiejszym komputerom klasy high-end (sa juz
nawet wersje dla A64).
Zaciekawil mnie test (maly ale jednak) kierownic dla graczy - w koncu
testowano modele low-end, co mnie ucieszylo, pomimo, ze zakupu nie
przewiduje.
Nastepny mciekawym testem sa plytki dla AXP od naprawde tanich juz od
230zl:)
Dalsza czesc pisma przechodzi juz w Software, co az tak nie interesuje.
Aczkolwiek merytorycnie jest calkiem niezla.

Podsumowujac caly wywod jestem za tym, aby w Polsce powstalo "Snob's
Magazine" dla komputerowcow, ktorzy kupuja wszystko, co najdrozsze... bo
naprawde w pismach ogolnodostepnych przydalyby sie testy czesci low-end z
low-end, a nie porownywanie Radka9100 do FX5950... Tak samo jak testy
laptopow na miare naszych mozliwosci jak i poradniki, jak cos naprawic bez
pomocy serwiu (jak skonczy sie np gwarancja).
Wiec zycze polskim pismom "odciazenia" przez SM i powrotu do klasyki, czyli
ich dawnej swietnosci, a nie kopiowania sie nawzajem....

strOOs