Re: duży rachunek za prąd - komp winny?

Autor: BartekK (sibi_at_terror.org.pl)
Data: Wed 18 Feb 2004 - 22:37:29 MET

nie ma co wogole tak liczyc
to taki sam bezsens jakbys spytal "a ile pali moje auto? mam radio,
elektryczne szyby i nowe opony" - wszystko zalezy co z nim robisz...

jesli masz temperature procesora na poziomie 40st - to znaczy ze pracuje
jako grzalka (cieplo to energia, a ta energie trzeba pobrac z sieci...)
zalezy co twoj komputer robi - jesli po prostu stoi i swieci... to
zainteresuj sie zeby uzywac cpu-hlt (zaleznie od systemu - xp/2000 sam to
jakos uzywa, oczywiscie zaleznie od plyty glownej- wlacza acpi lub nie; w
98/me, a nie zaszkodziloby w wszystkich, uzyj programow typu cpuidle, itp)
u mnie stoi wlaczone w tej chwili pod biurkiem 4 komputery:
-athlon 2400xp/333 512ddr/333 R9200 kupa kart (wlan, eth, tuner, tuner sat,
raid), 4 dyski, 2 nagrywarki (windows2k)
-3 sztuki compaq pentium2 400, 256dimm100, hdd 10-40GB, fdd, sieciowka, ati
mach64 (serwery na linuxach, wszystkie uzywaja cpu-hlt)
-monitory 19" nec 95F oraz 19" hansol
-laserowka minotla 1250(wlaczana bardzo okazyjnie)
do tego kupe sprzetu sieciowego, oswietlenie na swietlowkach 2x40W

wszystko razem jest zasilane z UPSa APC Smart 1400, ktory mierzy dokladnie
dosc pobor pradu. Jesli wszystko stoi w spoczynku - tzn pisze sobie tego
maila, serwery sobie stoja i nie przerabiaja setek mailow na sekunde itp ;)
to calkowity pobor pradu zamyka sie w 300W (220-250VA) !!! odpalenie
drugiego monitora to dodatkowe 90-100W.
Ale wystarczy ze zapuszcze na athlonie 3dmarka - odrazu pobor pradu skacze
do jakichs 450 - 500 VA !!! a w momencie gdy caly ten zestaw np. awaryjnie
wylaczam lub rownoczesnie bootuje sie - pobor pradu siega 1000VA

i jaki stad wniosek ?

--
Bartlomiej Kuzniewski    tel +48 696 455098
sibi_at_sibi.cfu.com.pl    GG# 23319