Wieszanie się kompa na nowej płycie głównej (ECS KT600-A) i problemy z dźwiękiem.

Autor: Damian vel EINHERJER (einherjerUSUN_at_USUNpf.pl)
Data: Sun 15 Feb 2004 - 15:30:12 MET

Witam!!!

Parę dni temu zostałem zmuszony do wymiany płyty głównej na nową (w starej
spalił się kontroler dysków). Wcześniej miałem płytę ECS K7VZA, muszę
przyznać, że nie miałem z nią żadnych problemów, żadnych zwisów itp. Z
powodu ograniczonych funduszy (oraz przymusu kupna dodatkowo pamięci RAM i
nowego zasilacza - też się popaliły...) zakupiłem płytę ECS KT600-A.
Natychmiast zainstalowałem Windowsa 98SE, na którym wcześniej pracowałem.
Obecnie moja konfiguracja wygląda następująco:

Athlon 900 na ECS KT600-A,
wentylator do 1,5GHz,
256MB DDR,
zintegrowana dźwiękowa,
GeForce 2MX 64MB,
40GB Samsung + kieszeń (dysk jest osobno, kieszeń pusta)
CD-ROM LG 52x + CD-R 8x.

Wcześniej na podobnej konfiguracji nie było żadnych problemów. Tutaj jednak
są cyrki. Windows uruchamia się o około 15-20 sekund dłużej i potrafi
zawiesić się w dowolnym momencie, nawet przy czytaniu zwykłego pliku
tekstowego w notatniku, przy przeglądaniu stron WWW, przy zabawie z
Winampem, przy otwieraniu dowolnych plików etc. Zawieszenie to polega na
tym, że mogę ruszać kursorem (który nie zmienia się w zależności od
położenia, np. z kursora tekstowego na strzałkę), ale system nie reaguje na
żadne polecenia (kliknięcia etc.). Ratuje wtedy reset lub ctrl+alt+del
(trzeba kilka razy wcisnąć).
Zauważyłem również, że proste operacje na plikach i katalogach trwają
paradoksalnie o ułamek sekundy dłużej. Zanim przejdę z jednego katalogu do
drugiego mija około 1 sekundy, tak że zdąży błysnąć kursor klepsydry. Dysk
jest sprawdzony ScanDiskiem oraz zdefragmentowany. Również kiedy w katalogu
jest więcej plików (ponad 50), to są one wyświetlane liniowo (po kolei).
[Może jestem przewrażliwiony pod tym względem? Okey, ten problem jestem
akurat w stanie przeboleć, ale tego wieszania już nie!]

Kolejnym problemem jest problem dźwięku. Podczas odsłuchiwania muzyki z mp3
zauważyłem, że z głośników dobywa się nierównomierny dźwięk (ustawienia
dźwięku dwukanałowego). Polega to na tym, że w jednym z głośników wokalista
śpiewa troszkę szybciej o znacznie wyższych tonach niż w drugim, gdzie jest
prawidłowe. Sugeruje tutaj błąd zintegrowanej karty dźwiękowej (na chipsecie
Realteka). Być może jest to problem zripowania mptrójek, ponieważ zauważyłem
to tylko w przypadku jednego albumu (Slayer - Season in the Abyss).

Co może powodować te wszystkie problemy? Obstawiałbym na płytę główną. Czy
to może wina przegrzewającego się procesora (nie jest podkręcony), ale...

Serdecznie pozdrawiam,
Damian vel Einherjer.